Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilken väska packar jag det här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjaba.
Nu ska jag utöka min kamerautrustning med två saker. 1: Sigma zoom AF 100-300/4,0 EX IF HSM
2: Nikon F80. Detta gör att jag komer ha en utrustning som består av följande (förutom de två ovanstående)
Nikon F100, Nikon AF 80-200 2,8 , Nikon Af 28-80, Cosina 19-35, Sigma 500-ST, Sigma 430-ST, Manfrotto 190DB, 24 stycken uppladdningsbara batterier, en massa filter och en massa film.

Till allt detta kommer jag att behöva köpa en ny väska (helst ryggsäck). Och nu är min fråga: vilken?
Jag kan tänka mig att betala upp till 3500 kr. Det vore bra om de förslag som ni förhoppningsvis ger mig är på väskor som lätt kan köpas i Sverige.

Tack på förhand, Daniel

Den är stor.....

Jag får plats med HBL 503 + 50 + 80 + 150, motljusskydd, spotmätare, extra mag, EOS 3 med 100-400L IS, 85/1.8, 24-70 el. 19-35, film, stativ, filter och andra småsaker.... Och då finns det plats för matsäck och lite kläder eller böcker :)

Jag kollade lite på den ryggan, men efter vad jag förstått har den ett fast bärsystem, och jag tror inte att det är den bästa lösnigen för mig. Har kollat mycket på olika Lowe-säckar, kan ni rekommendera någon speciell.

Jo det är sant att den har fast bärsystem... Men den är väldigt prisvärd och jag har inte haft några bekymmer med det.... Fast det hade kanske varit skönare med justerbart...

Använder mig av Low. ryggsäck "Nature trecker" en bra och vattenavvisande säck.

Har också använt deras "Photo trecker" som är större och rymligare men det brukar bli lite problem vid incheckning på flygplatser.

Båda säckarna räcker dock gott och väl till din utrustning

Jag har en DaKine ReLoad...

..och den är väldigt rymmlig. Den har dessutom fästen om du skulle vilja sätta fast en snowboard alt. skidor på ryggan. Utanpå själva ryggsäcken finns det ett stort fack som man kan expandera genom att öppna en blixtlås. Hela insidan är gjord så att du kan fästa väggarna med karborrband hur som helst. Ryggsäcken sitter väldig bra på ryggen och jag är runt 180cm. Är du för lång kanske ryggan inte sitter som en smäck dock.

jag har kollat på Nature-trecker men även på Photo-trecker Classic, är det den som är svår att checka in eller är det Ph-trecker AW?

Jag har en Photo-trecker Classic. Den är stor och lättpackad men den går inte att juster bärsystemet fullt ut och det finns inget ordentligt stativfäste. Det är trots allt en mycket bra och prisvärd säck.

lcf

Dadigan skrev:
jag har kollat på Nature-trecker men även på Photo-trecker Classic, är det den som är svår att checka in eller är det Ph-trecker AW?

Jag har en Photo Trekker AW, och jag har aldrig blivit nekad att ta med den som handbagage (antar att det är det du menar med "incheckning") pga storleken.

Har däremot blivit nekad pga av vikten ett par ggr. Fullpackad väger den en bra bit över 5 kg, eftersom enbart väskan väger 2,3 eller liknande.

Jag tycker det är en underbar väska, det är dock sällan jag utnyttjar kapaciteten fullt ut.

Du borde kanske,som jag, använda en konventionell ryggsäck, exvis Fjällräven expedition.Låter knasigt men jag släpar med mej lite mer grejer än du räknat upp,utöver termos,extra jacka, ja t.om extra kängor och litet tält..Visserligen i fjällvärlden,men ändå.
Resp fotopryl i säcken såsom objektiv och kameror har jag i egen tillverkade passande vadderade lådor.Allt följer med lätt som en plätt..

Hur gör man om man blir nekad att ta ombord ryggsäcken pga vikten (eller storleken)? Van vill ju inte slänga iväg ryggsäcken som vanligt bagage...

Jag ska begränsa mig lite (eventuellt komplicerad det):
Vilken av dessa väskor passar mig (läs: 184 cm lång, kraftigt byggd och med en jäkla massa utrustning) bäst:
1: Lowe Pro Nature Trecker AW
2: Lowe Pro Photo Trecker Classic

Apropå DaKine ReLoad, jag har underat lite på att skaffa den, men är osäker på om jag får in min Nikon 400/3.5 i den med monterat kamerahus 801s.
Är 51cm inner- eller yttermått? Någon som kör DaKine med långa telen?

/Pontus

Dadigan skrev:
Jag ska begränsa mig lite (eventuellt komplicerad det):
Vilken av dessa väskor passar mig (läs: 184 cm lång, kraftigt byggd och med en jäkla massa utrustning) bäst:
1: Lowe Pro Nature Trecker AW
2: Lowe Pro Photo Trecker Classic
Du bör inte ha några problem med Photo Trekkern. Jag är betydligt kortare: 171 cm) och klarar Pro Trekkern utan vidare (fast den blir bra tung med hela mellanformatsutrustningen). Bärsystemet är verkligen suveränt.

steinick skrev:
Du bör inte ha några problem med Photo Trekkern. Jag är betydligt kortare: 171 cm) och klarar Pro Trekkern utan vidare (fast den blir bra tung med hela mellanformatsutrustningen). Bärsystemet är verkligen suveränt.

Vad bra, det var den jag riktat in mig på mest.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar