** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilken grad tål objektiv vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
En dag som denna med regn och fuktig luft finns det givetvis många bra bilder att hämta.

Då undrar jag hur mycket vatten ett objektiv tål.
Enkla kit-objektiv är väl inte bäst byggda och kanske därför extra känsliga för att vatten eller fukt kommer in i dem och förstör.
Men hur ligger det till med de dyrare objektiven.

Jag undrar pga att jag äger ett KM 70-200/2,8. Det var ett jäkla företag att få den lagad när jag köpte den. Först skickades den till Zieger och de kunde inte göra något åt det. Då fick teknikerna i Bremen ta över och de konstaterade att de inte hade någon vakuumkammare så de kunde inte öppna objektivet för att laga AF:n i den. Dem skickade objektivet till Japan där de till slut kunde laga den.

Det jag fick höra var att objektivet är ett proffsobjektiv och därför måste handskas som ett sådant. De går alltså inte att öppna det om det inte finns en vakuumkammare för då kan det komma in damm i gluggen.

Då undrar jag om objektivet har vakuum i sig för jämnan? Annars skulle det ju oysa in en massa luft och säkert damm också när de tar den ur vakuumkammaren efter att de lagat den?

Om den då är såpass tätad att det är vakuum i den borde väl den också klara av vatten rätt bra?

Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?

Mvh
Petri

Jag vet inte hur det är med vakum just, men jag skulle tippa på att det räcker med ett rum med konstant övertryck och ett flöde ut. Så att eventuella dammpartiklar vill UT ur rummet istället för in.
Detta(och några till "mindre" detaljer) räcker i alla fall då man framställer finelektronik ála mikrochip o dyl.

Vakum låter jobbigt...

Men jag vet absolut inte helt säkert, så jag kanske inte borde uttala mig..

Sedan så är det inte vakum i objektiven.

Senast ändrad:
Det måste ha handlat om något annat. Vakuum behövs inte för att undvika damm, det räcker med renrumsmiljö. För väldigt känslig optik (som vissa lasersystem) använder man renrum. För ett vanligt objektiv ska det inte behövas ens om det är ett proffsobjektiv. Lite damm på optiska ytor som inte är i ett fokusplan spelar ingen större roll.

Johannes

Johannes-S skrev:
Det måste ha handlat om något annat. Vakuum behövs inte för att undvika damm, det räcker med renrumsmiljö. För väldigt känslig optik (som vissa lasersystem) använder man renrum. För ett vanligt objektiv ska det inte behövas ens om det är ett proffsobjektiv. Lite damm på optiska ytor som inte är i ett fokusplan spelar ingen större roll.

Johannes

Det är det jag är lite förbryllad över. Det enda som stod på beskrivningen när objektivet kom tillbaka var : "Reparation av AF".

Och tyskarna hade sagt att de inte kunde laga den pga att de inte hade en vakuumkammare. Ju mer jag tänker på det desto märkligare låter det. Men varför skulle de annars ha skickat iväg det till japanerna?
Det tog ungefär 5 månader att få objektivet lagat och av dem 5 månaderna hade ca 3 gått åt att felsöka i Sverige och Tyskland innan det skickades till Japan.

/Petri

ThePOM skrev:
En dag som denna med regn och fuktig luft finns det givetvis många bra bilder att hämta.

Då undrar jag hur mycket vatten ett objektiv tål.
Enkla kit-objektiv är väl inte bäst byggda och kanske därför extra känsliga för att vatten eller fukt kommer in i dem och förstör.
Men hur ligger det till med de dyrare objektiven.

Jag undrar pga att jag äger ett KM 70-200/2,8. Det var ett jäkla företag att få den lagad när jag köpte den. Först skickades den till Zieger och de kunde inte göra något åt det. Då fick teknikerna i Bremen ta över och de konstaterade att de inte hade någon vakuumkammare så de kunde inte öppna objektivet för att laga AF:n i den. Dem skickade objektivet till Japan där de till slut kunde laga den.

Det jag fick höra var att objektivet är ett proffsobjektiv och därför måste handskas som ett sådant. De går alltså inte att öppna det om det inte finns en vakuumkammare för då kan det komma in damm i gluggen.

Då undrar jag om objektivet har vakuum i sig för jämnan? Annars skulle det ju oysa in en massa luft och säkert damm också när de tar den ur vakuumkammaren efter att de lagat den?

Om den då är såpass tätad att det är vakuum i den borde väl den också klara av vatten rätt bra?

Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?

Mvh
Petri

Man kan säga att rent allmänt ska man försöka undvika direkt regn. Det finns objektiv som är mera skyddade för väta och fukt än andra, men bara till vissa gränser. Hurvida ditt tål fukt och vatten törs jag inte säga. Försök dock alltid skydda objektiv och definitivt kameran. Om du ska fota i regn kan ett paraply göra susen. Billigt men effektivt. Bara ett tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar