Annons

I valet och kvalet.

Produkter
(logga in för att koppla)

bikeman

Avslutat medlemskap
Jag har ju gått över till Fuji X-trans, och det är ju som bekant lite annorlunda med RAF filerna än dom flesta andra RAW filer. Jag tycker inte att Lightroom/CR lyckas med framkallningen. Jag har testat Capture One och den gör ett fantastiskt jobb med RAF filerna, men svår att sätta sig in i. Den som är klart bäst på att framkalla RAF filerna är Iridient, som nu har kommit med 3.0, som jag inte har hunnit testa än. Nu väntar ju Lightroom 6.0 runt hörnet, och vad har Adobe gjort för att fixa strulet med X-trans filerna?

Vad är bäst att göra, lära sig Capture One ordentligt eller Iridient, vänta på Lightroom 6. Ja. inte vet jag?

Lightroom 6 väntas ju släppas under mars månad, så det kan nog vara värt att vänta på och testa den. Jag har ingen aning om den är bättre för Fujis filer, men det skadar inte att prova.

Oavsett kamera så hoppas jag att Lightroom 6 har lite bättre detaljåtergivning och grundskärpa i denna version. Det går förstås att få fin-fina resultat i nuvarande 5:an men jämfört med många konkurrenter så saknas det lite "umpf" i filerna. Iridient är ju ett bra exempel på tjusig rendering och här ligger LR efter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto