Annons

I valet och kvalet(Pentax/Samsung)

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Ett systemkameraköp närmar sig men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Helst vill jag ha en K20D men tycker den är lite för dyr.(runt 11000kr för huset.)

Nu tvekar jag mellan K10D+Tamron 17-50(2,8) som jag hittat i tysk butik för ca. 8200kr
och Samsung GX20+kitobjektiv 18-55 för 9700kr(Svensk butik).

Några ideer och synpunkter??

köp det från tyskland. billigare o bättre glugg än kitgluggen.

end of story :)

ev köpa en k100d för att sen köpa k20 när nån ny modell släppts. husen byter man, bra optik behåller man.

K10D är fortfarande en bra och prisvärd kamera, men den nya sensorn i K20D/GX-20 ger onekligen bildmässiga fördelar, bl a lägre brus vid höga ISO.

Samsung GX-20 saknar 21 bps-läget och komprimerade ("lossless") råformat som K20D har, i övrigt är de identiska i möjligheter. Dock sägs det att Samsung har en annan justering på bildprocessorn, vad detta ev innebär i praktiken har jag ingen aning om. Jag har inte sett några bildjämförelser mellan GX-20 och K20D än.

Samsung levereras med Silkypix Studio, vilket erbjuder fler möjligheter och inställningar än Pentax Photolab, som levereras med K20D. Jag tycker detta är en fördel för Samsung här.

Om man kör Mac kan det vara värdefullt att känna till att mjukvaran för Samsung endast levereras i version för Windows, ej för Mac.

Tycker man K20D är för dyr och man skall köpa sin första DSLR så kan ju en beg K10D vara ett alternativ.

Chewbacca skrev:
köp det från tyskland. billigare o bättre glugg än kitgluggen.

end of story :)

ev köpa en k100d för att sen köpa k20 när nån ny modell släppts. husen byter man, bra optik behåller man.

Jo det blir ju billigare men Samsung GX20 är ju ett bättre hus än Pentax K10D.

Tyvärr är inte Samsungen nämvärt billigare i Tyskland såsom K20D är, de kostar ungefär lika mycket där.

hoppsan, såg inte att det var gx20... :)

jag valde förra året en k10d istället för en k100d för att jag inte ville känna att jag inte har att växa i. jag är jäkligt nöjd med min k10 nu men det hade inte skadat att använda hjärnan lite innan... Hade jag köpt k100 så hade jag kunnat köpt en begagnad k10 nu och dessutom haft bättre optik. eller iaf en av dem hade varit bättre (kitlinsen som då blivit en 16-45 lr sigma 18-55 2,8).

nu tänker jag att jag kanske ska köpa ny kamera när uppföljaren till k20 eller tom när efterkommande uppföljare kommmer. nypris sjunker rätt kraftigt när de nya modellerna kommer. jag ångrar inte mitt köp men med facit i hand så hade det nog lönat sig att köpa ett lite billigare hus o lägga pengarna på optik istället. nu letar jag nytt ljusstarkt kitobjektiv tex.

jag planerar iaf att köpa nytt hus men det blir förra årets release (inte 2008 nu utan när det än blir av). det blir nog iaf 3000 sparat om man letar lite.

k10d är absolut ett väldigt bra hus. eller som sagt lägg ut lite mindre ändå o köp en k100d. spara mellanskillnaden till annat du nu kommer behöva. stativ, väska ev blixt. ett till objektiv kanske? samsung har ett 50-200 som är bra. eller varför inte skippa zoom o köpa ett fast direkt? DA 40mm 2,8 Limited? ca 3000. pentax 50 mm 1,4 ca 2000?

gör dig själv en tjänst o försök att tänka framåt. blir man lite biten så vill man ha bättre optik så köp den nu, lika bra. din ev kitglugg får du inte många kronor för om du säljer den sen.

Jag gjorde faktiskt exakt som Patrik förordar dig att göra. Köpte Pentax K100D och lade slantarna på optik istället. Nu efter ett år, känner jag att jag vill byta hus och har precis köpt en K10d. Känns jättekul, men min gluggfestival hade jag antagligen inte haft råd med om jag gått till K10D direkt.

Pentax K10D 4908:-
Sigma 18-50 EX DC MACRO 3495.-

total 8403.-

Pentax K10D + 16-45/4 8019.-

Tror inte du kommer hitta en begagnad K10D under de priserna. Oavsett vad folk säger.

Enligt prisjakt.

Sen köper du Samsungs 50-200/4-5,6 telezoom. Som kostar 1100.- på Cyberphoto. Det är Pentax DA 50-200, bara att det kostar hälften så mycket, för det inte står Pentax på det, dessutom är det 6 gram lättare. ;)

OK,då har vi just nu en liten majoritet för K10D+Tamron 17-50 för 8200kr i Tyskland över
Samsung GX20 med kitobjektiv för 9700kr i Sverige:D

plind skrev:
OK,då har vi just nu en liten majoritet för K10D+Tamron 17-50 för 8200kr i Tyskland över

för den tusenlappen får du en hyffsad (för priset helt otrolig) telezoom.

plind skrev:

:) så liten tycker jag inte majoriteten är :)

sen undrar jag om du inte ska köpa i sverige när skillnaden ändå bara blir typ 200 kr. garanti ärende och sånt tänker jag på.

Chewbacca skrev:
:) så liten tycker jag inte majoriteten är :)

sen undrar jag om du inte ska köpa i sverige när skillnaden ändå bara blir typ 200 kr. garanti ärende och sånt tänker jag på.

Hur menar du nu Patrik? I Sverige kostar K10D+Tamron 17-50 ca. 11000kr. Det blir större skillnad mot Tysklands 8200kr än de 200kr du säger...

/Peter

Om du kan tänka dig att upgradera optiken så småningom skule jag satsat på Samsung GX 20 från tyskland med kit. Sålt kitet när ekonomin tillåter och köpt ett Tamron/Sigma. Finns inte den möjligheten är K10 med Tamron 17-50 ett bättre system.

Tänkte oxå på det men tyvärr är inte Samsungkitet billigare i Tyskland. Där kostar det ungefär samma som Pentax K20D-kitet.

plind skrev:
Hur menar du nu Patrik? I Sverige kostar K10D+Tamron 17-50 ca. 11000kr. Det blir större skillnad mot Tysklands 8200kr än de 200kr du säger...

/Peter

ja där räknade jag inte överhuvudtaget verkar det som :D. Tänkte nog på annat när jag skrev :)?

Edit: Räknade nog på det Daniel N skrev lite längre upp. Fast det är ju med Sigmas glugg. Som nog är tom bättre än Tamron i labb.

plind skrev:
Tänkte oxå på det men tyvärr är inte Samsungkitet billigare i Tyskland. Där kostar det ungefär samma som Pentax K20D-kitet.

OK då förstår jag. Optiken har större betydelse för bildresultatet och möjlighten att plåta i dåligt ljus än vad skillnaden är mellan K10 och K20. Men det är ju å andra sidan lättare att köpa till en glugg senare än att byta ut kameran.

Jag köpte den nya 18-55 II i kit med min nya K20:a eftersom det bara blev påslag med några hundringar, jämfört med att bara köpa huset. Jag måste säga att den är ganska bra. Bättre skärpa och mindre vignetering än gamla 18-55 som det verkar.

Jag vet inte om det är underförstått här i tråden, men det verkar som att Samsung inte har någon egen 18-55II att sälja som kit, d v s man får alltid version 1 av 18-55 med vare sig man vill eller inte.

Visserligen är GX20 + Kit billigare än en ren K20D, så den är väl en bättre deal oavsett hur man ser det... Om man kan stå ut med att det står Samsång på fronten och nöja sig med traditionellt sett färre firmware-uppdateringar.

Nu när GX20:an börjar levereras så kommer det mer rapporter om skillnader. En slags sammanfattning kan därför vara på sin plats..

* Inget 21 bps läge.
* Ingen enhanced DR-funktion. (på K20D ökar denna funktion det dynamiska omfånget med 1EV).
* Inga vibrant eller monokrom-bildlägen (istället kan man lägga in sina egna användardefinierade bildlägen på dessa två platser - kallade User 1 och User 2)
* Ratten kring avtrycket kan ställas in för att ta direkt till manuell vitbalans.
* GX20 visar mer information på skärmen i LiveView läget.
* Menyer har gjorts om så saker ligger på andra ställen.
* Annan JPEG-motor. (obekräftat än så länge vad detta innebär för skillnad i praktiken).
* Skeppas med SilkyPix Developer Studio, enbart Windows version.

Börjar komma info om att Samsung kommer att visa en uppgraderad GX20, eller en modell över dagens GX20, på Photokina-mässan i September. Troligen kommer priserna på dagens GX20 sjunka då. Då kommer även fler Pentax-objektiv med Samsung-märke. (jag gissar på DA Star 16-50 och 50-135 som Samsung).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar