Annons

I valet och kvalet: EF-S 17-55/2,8 IS USM (ELLER) EF-S 17-85/4-5,6 IS US

Produkter
(logga in för att koppla)

LIH

Avslutat medlemskap
Jag är helt nybörjare och vill veta vad ni skulle välja för objektiv till en EOS 40D? Skriv vilken av dom två ni skulle välja och kortaste möjlig förklaring till varför.

EF-S 17-55/2,8 IS USM

Fördelar: Ljusinsläppet, Mkt bra kritik.
Nackdelar: Pris (Dubbelt så dyr).

EF-S 17-85/4-5,6 IS US

Fördelar: Pris, Zoomomfång
Nackdelar: Sämre ljusinsläpp, Osäker kritik, Distortion

Tack för era synpunkter!

Senast ändrad:
LIH skrev:
Jag är helt nybörjare och vill veta vad ni skulle välja för objektiv till en EOS 40D? Skriv vilken av dom två ni skulle välja och kortaste möjlig förklaring till varför.

EF-S 17-85/4-5,6 IS US

Fördelar: Ljusinsläppet, Mkt bra kritik.
Nackdelar: Pris (Dubbelt så dyr).

EF-S 17-55/2,8 IS USM

Fördelar: Pris, Zoomomfång
Nackdelar: Sämre ljusinsläpp, Osäker kritik, Distortion

Tack för era synpunkter!
2,8 är inte sämre ljusinsläpp,,,,
har texten hamnat fel eller????

Fördelarna/Nackdelarna verkar ha hamnat fel.

Vad skall du använda objektivet/bilderna till? Det är t.ex. onödigt att köpa ett ljusstarkt objektiv om du inte har någon nytta av det.

Jag har ingen specifik typ av fotografering jag ängnar mig åt. Objektivet jag söker skall fungera i alla situationer man kan hamna i och som jag kan utvecklas och lära mig med. I vårt land är ju en ganska stor del av året av det mörkare slaget så kanske är ett ljusstarkare objektiv berättigat för generellt fotograferande..? Men jag vet som sagt inte och det är därför jag frågar? Tack för din synpunkt!

The Tor skrev:
Fördelarna/Nackdelarna verkar ha hamnat fel.

Vad skall du använda objektivet/bilderna till? Det är t.ex. onödigt att köpa ett ljusstarkt objektiv om du inte har någon nytta av det.

Ljusstyrka är aldrig fel + alla objektiv blir skarpare vid lite nedbländning och då står sig inte det billigare objektivet särskilt bra

The Tor skrev: