Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I valet och kvalet...är det nu dags för digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders S J

Medlem
Är nu den digitala kameran tillräckligt bra - eller skall man vänta på nästa?? Fotograferar med mina Leicor (mest landskap tex skärgårdsljus) laddade med 200 ASA Fuji, skannar i Nikon Coolscan 4000 dpi och skriver ut på matta Epsonpapper i storlek 32x22 cm dvs A3 med vit kant. Kvaliteten blir ytterst bra - mycket bättre än mina gamla kemiska Galleri kopior. Jag är nöjd med tekniken - men skulle naturligtvis vilja dra nytta av de fördelar som finns med den digitala kameran - tex att slippa vänta på framkallningen. Men - det får inte ske på bekostnad på bildkvaliteten. Är nu D70 lika "bra" som min M6/Elmarit?? Tror att upplösningen fortfarande är bättre från film - men att detta uppvägs av lågt brus - vilket totalt sett gör att den digitala bilden från tex D70 upplevs som väl så skarp. Någon i forumet kan kanske ge mig lite hjälp och synpunkter - stort tack!!!
 
Jag har jämfört film (finkornigaste diafilmen) och Nikon D70. På ljusbordet med lupp har filmen något högre upplösning men kornet är störande. Efter skanning (Nikon LS-4000, 14bit/4000dpi) har filmens försprång försvunnet. Eftersom kornet fortfarande är störande upplever i alla jag D70-bilderna som bättre. Det lilla brus som finns är ingenting jämfört med kornet i filmen.

Jag tror att du lugnt kan jag räkna med lika bra eller bättre kvalitet med D70. Det finns Nikkorobjektiv som är lika bra som Leicaobjektiv.
 
Digitalt känns just så - digitalt.
Alldeles för "livlöst".

Fattar inte hur man kan bli störd av kornet på den "finkornigaste" dian och samtidigt tycka att digitalt ser bra ut.
 
Om jag jämför mina inscannade bilder (Minolta ScanDual III) och sånt som fotas digitalt med nåt så enkelt som Canon A70 måste jag säga att det digitala imponerar rätt bra även om det nog kanske är väl mycket skärpning i algoritmerna för att passa mig ibland.

Jag har mycket svårt att tro att man med en bra digital kamera inte ska få bra resultat.

Jag avvaktar bara att nästa generation ska komma fram så jag inte går och köper en massa svindyra gluggar som jag inte behöver sedan.
 
Gå till en butik o ta 2 identiska bilder med digital o film, dra ut dem på papper i samma storlek o jämför.
-Avgör sedan om du tycker det är värt det.

Själv tycker jag inte att förstoringar på upp till 70x100 gör sig sämre med en digitalare (Canon 10D).
 
ha ha ha never ending story, fast i olympens år 2004 borde valet vara självklart... för tio år sen var det något mindre självklart... om tio år till så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.