Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(i)TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

charlie_barr

Ny medlem
Har på senaste tiden börjat intressera mej för det här med ljussättning med hjälp av speedlights.
Använder en d7000 ,Speedlights Sb 910 och 600.
Tror att jag i stort förstått tanken, fördelar och funktionen gällande TTL. Men jag har några funderingar och undringar, nämligen:

Om jag har förstått det hela rätt så fungerar det så att TTL blixten sänder ut en förblixt som när den reflekteras tillbaka till kameran läses av kameran som utefter vad den läser av ställer in styrkan på "huvudblixten" för att få en korrekt exponerad bild.

Vad jag undrar är: betyder det att jag kan bortse från vad min ljusmätare i kameran säger, att även om mätaren säger till mej att bilden kommer att bli underexponerad så korrigeras detta av TTL blixten ?. Jo jag förstår att det naturligtvis finns begränsningar , men om man håller sig inom blixtens räckvidd vill säga . Har det i detta avseende någon betydelse i vilket läger jag fotograferar ? (manuellt, slutar eller bländarprioritet)

Hoppas jag gjort mej förstådd.... hoppas likaså på Svar
 
Du har två exponeringskompensationer när du använder blixt. Jag brukar underexponera i kameran för att få med himlen och sedan korrigera med blixten för att lysa upp motivet.
 
Tänk även på att slutaren styr det omkringliggande ljuset. Så är rummet hyfsat ljust och du fotar med 1/80 sek, så kommer rummet vara ljuset och sen lägger blixten ljuset på motivet. Om du sen lägger dig på 1/200 kommer rummet vars mörkt, men med samma ljus på motivet. Vilket också kan vara en stil man vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.