Annons

I sista sekund... Hjälp mig snälla

Produkter
(logga in för att koppla)

thirteen

Medlem
Hej alla duktiga fotografer!

Tidigare idag ringde ett företag och ville inleda ett samarbete inför ett event nu på lördag.
För att korta ner historien så kommer några detaljer.
Tidigare fotograf har fått ca 600:- /timme och detta erbjuder de också till mig. Kruxet här är att de vill ha alla rättigheterna till bilderna för reklam- & marknadsföringssyfte.

I mina öron låter det som att det är på tok för dåligt betalt eller är jag fel ute?! Om jag ger dem rätten att använda bilderna så kan väl de i sin tur sälja "mina" bilder?!

Behöver svar så fort som möjligt, helst innan kl 14.00 i morgon torsdag.

MVH Ubbe

Klart de kan, men kan du? jag menar, kan du tjäna mer pengar på bilderna om du tar dem i egen regi, eller vägrar överlåta rättigheterna? Kan du överhuvudtaget ta bilderna utan ett avtal? Har du ett bättre betalt uppdrag att välja på? Vad har du att förlora?

600 kr / timme är ju iaf inget direkt slavkontrakt men det är under de "officiella" prislistorna.
Hur många timmar är det? Om det är 1-2 timmar skulle jag tveka men är det 8 timmars fotande + redigering är det ju inte alltför tokigt.

Det är upp till dig om du vill ta det eller inte...

Säljer du timmar är bilderna deras...ta betalt för fototiden och efterbehandlingen så är det ju klart.

Tack!

Era svar var precis vad jag var ute efter. Nu vet jag bättre och efter att ha fått sova på saken så ska jag höra efter mer om hur många timmar det handlar om och mer exakt vad de vill använda eller hur de vill använda bilderna. Det kan vara början på ett bra samarbete i vilket fall som helst.

Tack än en gång, mvh Urban

Säljer du timmar är bilderna deras...ta betalt för fototiden och efterbehandlingen så är det ju klart.

om dom ska köpa fullständiga rättigheter så ska du ta betydligt mer betalt. Dom köper inte bara tiden du tar bilden utan din kunskap o den är väl mer värd?

Ta reda på vad dom ska använda bilderna till ta betalt för det + tim tiden. Sedan så ska du ha ett avtal som ger dig rätt att använda bilderna/sälja (inte till konkurrent)
Däremot köper dom loss materialet för bra med pengar så är det ok att släppa din rätt.

Om man tex fotar ett produkt omslag på en vara som kommer sälja tusentals förpackningar ska du då fortfarande bara ta för en timmes fotografering?
I tex fallet med produktomslag så tar man antingen betalt per förpackning eller så säljer man rättigheten men för betydligt mer än timpriset.

Jag tycker du ska kolla vad dom ska använda bilderna till o kolla vad det kostar o lägga till det.

om dom ska köpa fullständiga rättigheter så ska du ta betydligt mer betalt. Dom köper inte bara tiden du tar bilden utan din kunskap o den är väl mer värd?

Ta reda på vad dom ska använda bilderna till ta betalt för det + tim tiden. Sedan så ska du ha ett avtal som ger dig rätt att använda bilderna/sälja (inte till konkurrent)
Däremot köper dom loss materialet för bra med pengar så är det ok att släppa din rätt.

Om man tex fotar ett produkt omslag på en vara som kommer sälja tusentals förpackningar ska du då fortfarande bara ta för en timmes fotografering?
I tex fallet med produktomslag så tar man antingen betalt per förpackning eller så säljer man rättigheten men för betydligt mer än timpriset.

Jag tycker du ska kolla vad dom ska använda bilderna till o kolla vad det kostar o lägga till det.

Till saken hör kanske också att det är bilder som ev. ska representera dels företaget som anlitar mig och eventuellt kommunen som evenemanget hålls i.

Tack för din syn på det hela och ditt svar för det gav mig ytterligare mer faktorer att tänka på. Jag är inte ett "fullblodsproffs" men säljer jag mig för billigt så känns det som att jag är tvungen att ge bort lite av "den fotograf" jag har som mål att bli. Alla börjar någonstans, så är det ju alltid men... Det tar emot att sälja "för billigt". Särskilt med tanke på att det kanske blir bilder som ska till en kommun för det är ju inte så att min logga kommer ligga med på bilderna och på så vis gett mig bra reklam =)

Skönt med fler åsikter/ ideér. Tusen tack!!

Du menar att man ska sälja fototiden, tiden för efterbearbetning, kanske lite restid.....OCH sen ta betalt för bilderna/ dess använding.

Känns lite som att äta kakan och ändå ha den kvar.

600/h kanske är lite lågt förresten, beror iofs på vad som ingår.

Tidigare fotograf har fått ca 600:- /timme och detta erbjuder de också till mig. Kruxet här är att de vill ha alla rättigheterna till bilderna för reklam- & marknadsföringssyfte. ... Om jag ger dem rätten att använda bilderna så kan väl de i sin tur sälja "mina" bilder?!
Det är ganska vanligt att man gör ett avtal där köparen har rätt att använda bilden hur de vill, men inte sälja den till andra användare.

Som flera redan sagt är 600 kr inte jättebra betalt, men inte heller uruselt. En viktig aspekt är förstås att man får betalt för den verkliga arbetstiden, inkl allt efterarbete.

Bra upplägg :)

Nu har jag fått fler detaljer ang. uppdraget och det känns "rätt". Ersättningen ligger på 600/Tim +moms och bland bilderna får de välja ett visst antal att ta över rättigheterna på. Jag får styra själv mitt upplägg för dagen. I morgon vet jag än mer. Tack alla som svarat och hjälpt mig i beslutsångesten ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar