Annons

I prylar som strular eller om det är nätverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej. Jag har problem med att min iPad tappar kontakten med nätet. Har en Netgear router/modem som är kopplat till mitt trådade nätverk och ett gäng W7/XP datorer samt en NAS. Till detta har jag även en Netgear WiFi accesspunkt där en Dell Laptop, en HTC Desire, iPhone 4 samt en iPad2 kopplar upp sig. Inte samtidigt dock.

Problemet är att paddan väldigt ofta hänger sig när jag skall ut på nätet. Inga som helst problem med någon av de andra WiFi enheterna så det är inte nätet som bråkar. Det som händer är att i Safari så rör sig statusbaren ung en cm för att sedan stanna. Efter en tid så gör Safari timeout. Mail Appstore fungerar lika illa. Efter en halvtimme eller så fungerar allt som vanligt igen

Det konstiga är under dessa låsningar så kan jag surfa till routern, modemet och alla andra enheter på nätet och pilla på inställngar etc men kommer alltså inte åt internet...

Några förslag?????

Update. Kom på att jag inte testat iPhonen. Skall göra det också
 
Lås

Prova att i routern låsa respektive enhet till en specifik ip-adress.
Så att alla dina enheter har en egen ip och inte behöver bråka med varandras....
 
Hej. Jag har problem med att min iPad tappar kontakten med nätet. Har en Netgear router/modem som är kopplat till mitt trådade nätverk och ett gäng W7/XP datorer samt en NAS. Till detta har jag även en Netgear WiFi accesspunkt där en Dell Laptop, en HTC Desire, iPhone 4 samt en iPad2 kopplar upp sig. Inte samtidigt dock.

Problemet är att paddan väldigt ofta hänger sig när jag skall ut på nätet. Inga som helst problem med någon av de andra WiFi enheterna så det är inte nätet som bråkar. Det som händer är att i Safari så rör sig statusbaren ung en cm för att sedan stanna. Efter en tid så gör Safari timeout. Mail Appstore fungerar lika illa. Efter en halvtimme eller så fungerar allt som vanligt igen

Det konstiga är under dessa låsningar så kan jag surfa till routern, modemet och alla andra enheter på nätet och pilla på inställngar etc men kommer alltså inte åt internet...

Några förslag?????

Update. Kom på att jag inte testat iPhonen. Skall göra det också


Hej !

Hur ser nätverket ut ?

Trådlör router, acccpunkt switchar osv mm ?

Jag hade något liknandemed en pclap, tror det berodde på
att den hade svårt att välja kopplingspunkt, löste det med att
hårt styra accp. radiokanaler, hur det ska vara, och om
det är det rätta vet jag inte, men det fungerade mycket bättre.


//MW
 
Hej !

Hur ser nätverket ut ?

Trådlör router, acccpunkt switchar osv mm ?

Jag hade något liknandemed en pclap, tror det berodde på
att den hade svårt att välja kopplingspunkt, löste det med att
hårt styra accp. radiokanaler, hur det ska vara, och om
det är det rätta vet jag inte, men det fungerade mycket bättre.


//MW
Jo det är några enheter. I grunden sitter ett Netgear DG632 modem som agerar som gateway och DCHP för de enheter som inte har egen ip adress. I praktiken gäster. Samtliga permanenta enheter i mitt nätverk har en fix adress. Detta modem är kopplat till en Netgear GS108 switch som är navet. På denna swich är samtliga enheter kopplade. Bla en KWGR614 trådlös accesspunkt som är AP'n som mina WiFi kopplar upp sig mot.

Samtliga nätverksenheter har den senaste firmwaren
 
IPaden tappar även kontakt med iTunes efter ett par dagar. Det finns ju som bekant en WiFi synk mellan dessa. Det går ett par dagar, sedan tappar som sagt iTunes och min padda kontakt med varandra och jag måste synka EN gång via kabeln för att WiFi synken skall fungera igen (i ett par dagar). Trodde i min enfald att det är något med DNS/DCHP etc men icke.

Installerade VLC Streamer för en vecka sedan och den har kontinuerlig kontakt via WiFi med min HTPC utan avbrott. Fungerar helt kalas.

Det visade sig också att både min och dotterns iPhone4 lider av samma kontaktsvårigheter som min iPad. De tappar då och då kontakten med internet. Intranätet fungerar hela tiden perfekt.... Förstår faktiskt inte varför iPrylarna kommer åt allt på mitt intranät men då och då blockeras när de skall ut på internet.

HJÄLP!!!
 
Testa tillfälligt att byta kryptering till WEP.
Har varit med om att viss kryptering där nätverkskorten står på "auto" kan orsaka liknande problem.
 
Kan det vara bånntjor (fast stavat enligt alla franska felstavningsregler som finns) som ställer till det? Har du det aktiverat någonstans?

/Karl
 
Kan det vara bånntjor (fast stavat enligt alla franska felstavningsregler som finns) som ställer till det? Har du det aktiverat någonstans?

/Karl
Tror inte det men skall kolla i NASen för säkerhets skull

Update. Jo det var påslaget i NASen. Både bånnjor och "iTunes enable". Har slagit av dem nu bara för att testa
 
Liknande men ändå inte. Jag har egentligen två problem:

För mig så fungerar WiFi så pass att intranätet fungerar till alla enheter förutom iTunes (efter ett par dagar). Dvs jag kommer åt alla enheter innanför brandväggen utan problem hela tiden. Synk med iTunes via WiFi går ett par dagar efter att paddan varit fysiskt kopplad till datorn med iTunes. Efter dessa två tre dagar tappar iTunes och paddan kontakten via WiFi

Paddan bråkar även när jag skall ut på internet, IBLAND men inte jämt. Statusbaren i Safari rör sig ca en cm innan den stannar och står kvar till timeout sker. Efter 15-30 minuter är problemet borta och internet fungerar galant en tid. Vanligtvis ett antal dagar innan den startar om problemet
 
Liknande men ändå inte. Jag har egentligen två problem:

För mig så fungerar WiFi så pass att intranätet fungerar till alla enheter förutom iTunes (efter ett par dagar). Dvs jag kommer åt alla enheter innanför brandväggen utan problem hela tiden. Synk med iTunes via WiFi går ett par dagar efter att paddan varit fysiskt kopplad till datorn med iTunes. Efter dessa två tre dagar tappar iTunes och paddan kontakten via WiFi

Paddan bråkar även när jag skall ut på internet, IBLAND men inte jämt. Statusbaren i Safari rör sig ca en cm innan den stannar och står kvar till timeout sker. Efter 15-30 minuter är problemet borta och internet fungerar galant en tid. Vanligtvis ett antal dagar innan den startar om problemet

Finns det inga nätverksdiagnostik-appar till iOS? Det verkar som om DNS eller gateway blir fel. Finns det inte det, prova att pinga några hemsidor från en riktig dator och se vilken IP-adress dom har och knappa sedan in den i browsern på iPad:en och se om det fungerar. Fungerar det så har du DNS-problem och kan googla och se vad du hittar på det, fungerar det inte har du förmodligen gateway-problem.

http://192.103.17.20 bör ta dig till fotosidan.

/Karl
 
Har du grannar? Samma kanal som grannens accesspunkt? Kan ge mysko och ovetenskapliga fenomen, typ troll och knyttegenskaper.
 
Jag har råkat ut för ungefär samma problem på sistone - framför allt på kontoret (och det gäller mina kollegor också). Enligt både padda och iPhone har jag alla pinnar i WiFi-kopplingen, men jag kommer inte åt internet utan att först stänga av Wifi (eller gå in i flygplansläge) och tillbaks.

Får inte tillstymmelse till samma problem med en PC som kör mot samma nät via Wifi, men den stänger ju andra sidan inte av sig hela tiden på samma sätt. Hemma har jag inte alls samma problem utom någon enstaka gång, trots att mitt Wifi hemma är av betydligt enklare och billigare sort.

Om någon kommer på nåt smart som löser problemet ser jag fram emot det med stort intresse :)
 
Har du grannar? Samma kanal som grannens accesspunkt? Kan ge mysko och ovetenskapliga fenomen, typ troll och knyttegenskaper.

Klart jag har grannar. Inte tusan är jag något träsktroll inte :)

Men det borde inte vara det då WiFi fungerar klockrent. Jag kommer ju åt allt innanför brandväggen hela tiden utan problem.
 
Finns det inga nätverksdiagnostik-appar till iOS? Det verkar som om DNS eller gateway blir fel. Finns det inte det, prova att pinga några hemsidor från en riktig dator och se vilken IP-adress dom har och knappa sedan in den i browsern på iPad:en och se om det fungerar. Fungerar det så har du DNS-problem och kan googla och se vad du hittar på det, fungerar det inte har du förmodligen gateway-problem.

http://192.103.17.20 bör ta dig till fotosidan.

/Karl
Nu hände det igen..... Paddan slutar fungera på internet men fortsätter att fungera på intranätet.

Tyvärr fungerarde det inte att pinga eller att knappa in en ip adress. Händer precis samma sak som när jag skriver www.fotosidan.se som 192.103.17.20. Dvs statusbaren i safari rör sig en cm och stannar sedan.

Har även kollat logfilerna i routern/DCHP/DNS etc och de visar absolut inget konstigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.