Annons

I morgon ska jag köpa ett Sigma-objektiv...inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

StarGate

Aktiv medlem
Mail 1 till Tura Scandinavia, skickat den 12 april 2009 08:33
Hej
Såg på Sigmas hemsida att ni är generalagent för deras kameraobjektiv
Läste i Kamera & Bild nr 4-2009 om det nya Sigma 18-50 2.8-4.5 DC OS HCM med inbyggd bildstabilisering och fokusmotor.
När kommer objektivet ut i handeln?
Priset på objektivet?
Recensioner?
Eftersom jag väldigt snart ska köpa en Canon EOS 50d är det intressant om det här objektivet kan konkurrera med Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS för 1.690:-, såväl prismässigt som kvalitetsmässigt.
Är Sigman 100% kompatibel med Canon 50d (så att jag inte tappar några funktioner)?
Önskar höra av er så fort som möjligt. Helst till rödmarkerad hemma-mail nedan...
(här skrev jag min mail-adress)
Mvh
Göran Enstedt

Mail 2 till Tura Scandinavia, skickat den 20 april 2009 10:13
Hej
Har inte hört något från er än. Hoppas på snart svar.
Mvh
Göran

Mail 3 till Tura Scandinavia, skickat den 19 maj 2009 08:23
Hej igen
Pratade dessutom med er representant på ett event på MediaMarkt i Norrköping i slutet av april. Han fick mitt visitkort och lovade kolla upp varför jag inte hört av er.
Har fortfarande inte hört något, vare sig från er eller honom. Illavarslande...
Hälsn
Göran

Mail 2 innehöll även texten från mail 1.
Mail 3 innehöll även texten från mail 1 och mail 2.
Allt för att klargöra historiken i mailgången.

2009-05-26 kl. 21.50 Fortfarande inga svar eller förklaringar. De behövs i och för sig inte längre då jag nu tröttnat på ointresset/nonchalansen. Det spelar ingen roll hur bra optik Sigma tillverkar, jag väljer att handla andra fabrikat i stället...
 
Bra gjort! Företag som inte har förstått att kundfokus är viktigast förtjänar inte några kunder!
 
Jag har iaf fått beskedet att objektivet ska finnas tillgängligt i mitten av Juni ungefär.
 
Det är inte så att Tura är grossist och distributör och altså främst är intresserad av att ge service till sina återförsäljare?
Om du provar att prata med din fotoaffär så kan de säkert ringa dit och få informationen de eventuellt saknar. På så sätt får ju Tura förhoppningsvis färre mail och samtal vilket gör att de kan fokusera på sitt arbete.
Sen kan man visserligen tycka att de borde svara något på mailet ändå och i så fall informera om detta.
 
Mejladressen på Sigmas hemsida har tyvärr varit felaktig. Den är nu ändrad. Enligt senaste rapporten kommer 18-50mm 2,8-4,5 DC OS HSM att finnas för leverans till butik i mitten av juni. Priset hamnar troligen någonstans mellan 4 och 4500 kronor. För mer info finns aktuella kontaktuppgifter på www.turascandinavia.com

Som part i målet ger jag mig inte in på några jämförelser i detta forum;)
 
När jag jobbade som säljare på Expert så var inte Tura direkt den lättaste leverantören att få tag på. När de väl svarde i telefon så blev man runtskickad till alla på företaget och fick sällan några vettiga svar. Områdessäljaren besökte inte butiken speciellt ofta heller.

Men är man enda återförsäljare, så kan man ju vara snorkig (om man har varor som säljer av sig själv).

Inte ett ord om kundservice över huvud taget på sidan där de beskriver sin affärsidé och vision. :p
 
Det är inte så att Tura är grossist och distributör och altså främst är intresserad av att ge service till sina återförsäljare?
Om du provar att prata med din fotoaffär så kan de säkert ringa dit och få informationen de eventuellt saknar. På så sätt får ju Tura förhoppningsvis färre mail och samtal vilket gör att de kan fokusera på sitt arbete.
Sen kan man visserligen tycka att de borde svara något på mailet ändå och i så fall informera om detta.
Men det var ju just för att de var generalagent för Sigma som jag vände mig till dem.

Vid den här tiden fanns det knappt någon info att få tag i. Fotobutikerna visste inte vad jag pratade om, det skrevs sparsamt i media så vem var då bättre lämpade att besvara frågorna än Tura själva? Trodde/tänkte jag. Med facit i handen är alla andra bättre lämpade (inte minst Fotosidans forum-deltagare).

Presumtiva kunder är inte att förakta men det gjorde Tura i alla fall...
 
Men mailadressen var ju fel (svagt iofs). Jag antar att det är någon från Tura som svarat dig ovan...

Jag fick iaf bra respons när jag skickade dit ett objektiv. Dom var trevliga och hjälpsamma på tfn och jag fick tillbaks det till "min butik" justerat inom två veckor.
 
Men mailadressen var ju fel (svagt iofs). Jag antar att det är någon från Tura som svarat dig ovan...
Fel mailadress? Jo jo...det låter ju seriöst...inte...det heller... (och det är inte dig jag syftar på, wfrank). Eftersom jag inte fått någon skickad mail i retur med mottagaren okänd e.d. så håller inte det resonemanget.

Men hur bortförklara det personliga mötet jag hade med deras representant. Som lovade dyrt och heligt att kolla upp varför Tura inte svarat och återkomma till mig.

Bullshi (sista bokstaven får ni tänka er själva)
 
Senast ändrad:
Fel mailadress? Jo jo...det låter ju seriöst...inte...det heller... (och det är inte dig jag syftar på, wfrank)

Men hur bortförklara det personliga mötet jag hade med deras representant. Som lovade dyrt och heligt att kolla upp varför Tura inte svarat och återkomma till mig.

Bullshi (sista bokstaven får ni tänka er själva)

Jaha, missade mötet - läste slarvigt. Jaja, du får nog klara dig utan Sigmat då ;)
 
Ja Canons variant är ju ändå bättre bättre än sigmas.
Dessutom med bildstabilisator. Du kommer nog inte bli ledsen.
Canon kanske är snällare.

För övrigt anser jag högst personligen att det känns fel att dömma ut ett märke på grund av en grossist/distributör i ett land. Det säljs ju i andra länder också...
 
Om du är så sugen på Sigmat så varför väntar du inte?

Om jag skulle dissa alla affärer som inte ringde upp när de fått varan som jag beställt så skulle jag inte kunna handla alls någonstans, någonsin, ever. Herregud, det är ju det vanligaste förfarandet som finns! Minoltas representant som jag talade med personligen mellan fyra ögon gjorde likadant. Jag köpte Minolta ändå och blev nöjd och glad.
 
Eftersom jag inte fått någon skickad mail i retur med mottagaren okänd e.d. så håller inte det resonemanget.

Sidospår: Tyvärr så tror jag inte man kan lita på att man får mail i retur längre. Spammare och andra dummerjönsar har utnyttjat det, så nu är det vanligt att brev med felaktig mottagare helt enkelt slängs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.