Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

i!Match och OSX 10.7 Lion

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Någon som vet vad som händer med i!Match. Jag får erbjudande av X-rite om att uppgradera till i1Publish. Hittar inget pris eller om det passar till i1Display II. får en känsla av att detta är programvara till mer avancerade lösningar.
I alla händelser fungerar inte i1Match ihop med OSX Lion nuvarande version.
Någon som vet om och hur i1Display II kommer stödjas med programvara för Mac i framtiden?

Med tanke på att OS X Lion inte har släppts till allmänheten än så kan man nog inte förvänta sig att det ska fungera felfritt med alla olika program

Nej det är helt klart. Vad jag undrar är om det kommer en uppdatering överhuvudtaget eller om vi måste uppgradera till något annat?

Idag finns ingen uppgradering för i1 Display 2

Idag finns det ingen uppdatering för i1 Display 2. Dessutom kan vi nog räkna med att i1 Match inte kommer fungera för Lion då nya Lion skrotar stödet för program byggda i Rosetta. Jag är ganska säker på att X-Rite kommer med en lösning för i1 Display 2 ganska snart baserad på sin nya mjukvara i1 Profiler. Registrera Er för nyhetsbrev på www.aifo.se så kommer ni få information så fort det släpps.

Jag har kollat flera gånger på Xrites hemsida. Har också fått mail om att uppgradera både programvara till min gamla i1Pro 2 och till den nya produkten i1 Pro.
Det enda jag kommer fram till är att jag skall betala minst 459 USD för att få en programvara jag kan köra på Lion. Detta är nästan dubbelt mot vad denna produkt kostade inklusive fungerande mjukvara.
Nu finns nya i1 Pro med fungerande mjukvara hos Scandinavian för cirka 2500 dvs. undefär lika med vad den gamla kostade för ett antal år sedan.
Snacka om att sätta konsumenten på pottkanten.
I Usa och Canada är de åtminstone schyssta nog att erbjuda 40 dollar rabatt om man har den gamla i1 Pro. I Sverige skall man tydligen punga ut med fulla beloppet även om det är XRITE som satt oss på pottan utan toa-papper.
Jag hatar företag som får en för dominerande ställning och struntar i sina lojala tidigare kunder.
Kan någon tipsa om bra alternativ så att jag kan rösta med fötterna?

Skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har erfarenhet.
Givetvis vill jag ha ett bra resultat på profileringen.
Den gamla i1 2 pro var inte särskilt bra på skärmar med större färgrymd.
Det är inte att jag vill snåla utan jag protesterar mot att sättas i en situation där de genom sin prissättning och alternativ bara ger mig ett vettigt val.
Skulle de förklara varför den nya produkten är så mycket bättre och ge mig en rabatt som gammal kund skulle jag kanske ändå köpa den nya.
Nu vill de tvinga mig till det och det ogillar jag starkt.

Men vilket är bäst och på vilket sätt?

För mig har alltid Basiccolor varit första valet om jag inte använder en grafisk skärm. Då använder jag den medföljande programvaran. Om det är en Nec Spectraview är det Basiccolor jag får med till den skärmen. Ett argument för deras skärmar.

Basiccolor är det program som gett mig bäst resultat med skärmar som är krångliga att kalibrera/profilera.

Stefan

Det kommer snart att komma ett inbytesprogram till Sverige.

Det kommer snart ett inbytesprogram till Sverige för alla som har i1 Display 2. Tanken är att man kan få rabatt om man köper en ny i1 Display Pro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar