Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I Mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

Bebe

Medlem
Hej igen.

Nu har kommit till mörkrummet.
Jag har koll på en del men man kan aldrig vara för säker.
Det jag undrar ang. Labbet är lite om när det ska vara mörkt och när man kan tända. Jag förstår att när man ska ladda negativet i framkallaren ska det vara totalt mörkt. Men hur är det när man ska ta fram bilden? Kan man ha tänt och om man har tänt ska det vara med en röd lampa då? Och när är inte filmen respektive kortet ljus känslig längre? Är det när man blandat i fixet för film respektive lagt fotot i fixet.

Undrar också vad det röda filtret har för funktion som sitter på förstorings apparaten.

Tack.
Peter
 
Film och papper är känsligt för ljus ända tills de är fixerade. Framkallar du filmen i dosa så tänder du ju ljuset när du satt på locket. Inget ljus kommer ju in i dosan.

När du framkallar papper så kan du ju ha en mörkrumslampa tänd. Gröngul för graderat papper, Orange/brun för papper med variabel kontrast pga de olika papperens känslighet för olika färger. Rött ljus brukar passa för båda typerna av papper.

Det röda filtret i förstoringsapparaten är till för om du behöver kolla eller göra inställningar med apparaten påslagen medan du har papper i avmaskningsramen. Jag använder det inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.