Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hysteriskt tjut från Dynax 7D !?!

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
senaste veckorna har jag - från och till - upptäckt ett högst märkligt hysteriskt tjut från min D7D,
detta efter att ha
1. använt en AF-glugg
2. satt på en manuell M42-glugg eller någon mellanring.
det är i det senare skedet som detta hysteriska ljud skrämt vettet på både mig och ett gäng nära och kära och i alla fall en rätt gammal Golden Retriever.

Vid ett fall försvann ljudet när jag ställde om kamerafokusen från AF till MF, men i dag, när jag testade en mellanring så vägrade ljudet försvinna.

Är det AF-motorn som inte välkomnar objektivet i fråga eller är det någonting annat? Har hört skräckhistorier om AS-grejer som pajat och kostat typ flera Armanikostymer att fixa.

När jag väl plockat bort det felande objektivet och satt på ett vanligt AF-objektiv har kameran funkat som vanligt, utan missljud.

"It's not a bug - it's a feature" hade Bill Gates sagt. Kamerahuset letar efter en skruv i objektivet att veva runt, men hittar ingen, för det finns ingen på de saker som går att montera i bajonetten trots att de saknar AF-koppling. Ställ om kameran till MF _innan_ Du monterar på MF-prylar, så slipper Du höra den "ilskna taxen yla".

Så är det säkert. Hur monterar du gamla icke AF-objektiv på D7? Vad heter adaptern? Var finns den?

Lennart:
Tack för svar. Orkade inte med två kameror som går sönder samma vecka (Min A2 är också strulig, jag tror verkligen det finns någon som har programmerat in att viss elektronik i kamerorna ska gå sönder efter en viss tid, bara för att vi ska köpa nytt hela tiden.)

KG:
Jag använder en M42-adapter för Minolta AF samt Tamrons Adaptall 2-adapter då jag använder de gamla kultförklarade adaptall-objektiven (www-adaptall-2.com för mer info)
M42-adaptrar är billiga och mycket enkla att få tag på och kopplas bara på som en liten mini-mellanring, dock utan avstånd till själva objektivet som sedan monteras på. Därför har man, till Minolta AF i alla fall oändlig fokus. Himla kul att leka med gamla M42-objektiv, vissa är skräp, vissa är rakt igenom fantastiska, som t ex ett Yahinon 50mm F/1.4 som jag fick i ett större paket-köp för något halvår sedan.

Adaptall- och Adaptall 2-adaptrar är dock svårare att få tag på numera, lättast är nästan att hitta ett objektiv där man får en sådan adapter på köpet. De som väl har adaptern brukar annars ofta behålla den då dessa personer kanske har något/några av de verkligt bra Adaptall 2-objektiven.

Allt körs manuellt när det handlar om att gänga på äldre objektiv, men jag har för mig att ljusmätningen fungerar med såväl M42 och Adaptall 2-objektiv. Verkar som så i alla fall då mätaren noterar skillnader i ljus.
Finns dock mycket skrivet i forumet om t ex M42-objektiv och än mer på dyxum.com som till och med har ett eget forum för just M42.
Tycker gott att Fotosidan också kunde haft det, då M42 är en halv vetenskap och - inte minst - otroligt lärorikt om man inte fotat så mycket manuellt innan. Jag hade det inte och har fått lära mig den långa, hårda men förbannat roliga vägen.

christianhylse skrev:
Lennart:
Tack för svar. Orkade inte med två kameror som går sönder samma vecka (Min A2 är också strulig, jag tror verkligen det finns någon som har programmerat in att viss elektronik i kamerorna ska gå sönder efter en viss tid, bara för att vi ska köpa nytt hela tiden.).
...
Inte då. De ringer hem och berättar vems vård de befinner sig - sen kommer det en sne'ögd typ en kulen natt å' pillar på grejjerna. ;-)

KG:
Nu menade du kanske gammal Minolta-optik, MC/MC-gluggar,
och det är en annan grej som kräver andra adaptrar, lite dyrare och svårare att få tag på, och jag tycker inte det är värt det.
Köpte ett själv för hutlösa 450 kr och tycker inte bildkvalitén blir någon höjdare. Använder det främst till ett förbaskat fint macro (Kiron 105 F/2.8) och då går det att få skapliga bilder, men jag har också testat det med MD 35 F/1.8, MD 28 F/2, MD 50 F/1.4 etc och verkligen inte tyckt adaptern gjort dessa fina gluggar någon som helst rättvisa.

christianhylse skrev:
...
... Därför har man, till Minolta AF i alla fall oändlig fokus. Himla kul att leka med gamla M42-objektiv, vissa är skräp,...
...
Sanning med modifikation sade petimätern och ingrep till ordningens återställande.

Minolta kan regelmässigt fokusera på oändligt, men bara om _adpatern_ tillåter det. Kravet är att den inte får vara för tjock. Det har visat sig att lite för många är tillverkade med för tjockt gods i "flänsen" och då kommer objektivet för långt ut från CCD-planet för att kunna fokusera på oändlighet. För de flesta är detta inget problem, men det är retsamt de gånger man vill ha tillgång till hela fokusområdet.

Jag kan förstå att tillverkarna inte vill ta ner tjocklen för mycket, då de flesta adaptrar är gjorda i ganska mjuk aluminium, för att vara mjukare än bajonetten ( så att slitaget hamnar i adaptern och inte i bajonetten ) och maskinerna inte klarar hur tunnt mjukt gods som helst.

Lösningen är ganska enkel; Slipa mer flänsen så att den tillåter fokuseting på oändligt. Det finns ett dedikerat forum på dyxum.com för detta. Där finns också uppgift på vilka adaptrar som är enklast att modifiera, eller som rent av fungerar as is.

slipa?
det är omöjligt att få tag på snickare i dessa dagar.
minst ett halvårs väntetid här i Blekinge.

(min adapter är ruskigt tunn och kostade bara 90 spänn inkl. frakt hela vägen från Hong Kong,
så vitt jag vet och har upptäckt är det inga
problem med oändlighetsfokus med detta)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto