Annons

Hyperfocalteknik - kan någon förklara

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har sökt här på Fotosidan.se om denna teknik, såvitt jag förstår innebär det evig fokusering från ett visst avstånd. Jag är intresserad av att veta hur man bemästrar denna teknik. Jag har även läst på dofmaster men jag blir bara förvirrad.

Jag har främst ett sigma 10-20 och har alltså ingen sk "depth of field scale". Åtminstonde inte en sådan som förklaras på Dofmaster. Utan min har bara "distance scale" och "focus index."

Jag behöver ingen förklaring av vad det innebär, utan hur jag ska gå tillväga för att förstå mig på det.

Hade underlätta om det fanns något liknande som Dofmaster på svenkska, bristande engelska antar jag.

//V

Hmm, du vill inte ha en förklaring av hur det fungerar utan bara av hur du skall förstå det? Om du vet hur det fungerar borde det inte vara så svårt att använda tycker jag...

Bry dig inte om skärpedjupsskalan på objektivet utan fokusera manuellt på säg 3m, ställ in bländare f/8 och du har skärpa från en dryg halvmeter till oändligheten (10mm) resp 1,4m till oändligheten vid 20mm.

Ronie Karlsson: Som sagt, brist på engelska, jag är bortdribblad efter ha läst halva.

Emil:
Läs mellan raderna, tangentvurpa.
Finns det någon formel för detta ?
Eller hur kom du fram till att inställningarna skall vara på så vis ?

Bra länk Ronnie. Jag som är van vid att läsa engelska och då speciellt teknisk hade inga problem, men det är jag det (jag är knappast ett genomsnitt).

Jag kan försöka mej på en översättning/egen förklaring när jag kommit hem, behöver klippa och klistra som jag vill.

/ Erik

KAn man inte enkelt säga:
Du har fokus 1/3 mot dig o 2/3 bortanför det du fokucerar på och ingår då horisonten i dessa 2/3 så har du oändligt fokus bortanför det du siktade på?

Då ger ju att ju mer vidvinkel du har, ju mer ser du ju och ju mer är i relativt sett skärpeområdet

Roine

Erik: Vill du det så gärna, vore jag oerhört tacksam över :).

Emil: Tack för länken, man kan ju utgå ifrån den även om man inte förstår varför.

Hyperfocal fungerar väl bäst på vidvinkel från, låt säga 24 mm och neråt i brännviddsskalan. Jag kan inga formler utan kör mestadels på känslan och har förmodligen rätt stora marginaler de få fånger jag använder mig av det. Nu när jag har en 14-24 så blir det nog mer av att använda hyperfocal-tekniken. Kan rätt använt vara en värdefull och framför allt snabbjobbad teknik. Man behöver heller inte chansa på att kamerans trackingförmåga ska hänga med eller inte.

För fanns det något som kallades skärpedjupsautomatik på som jag minns det en del Canonkameror. Modeller som EOS 620, 650. Man satte focus på två olika avstånd och sen ställde kameran in den bländare som krävdes för att få skärpa inom området mellan de valda focusställena. Rätt användbart hjälpmedel, tycker jag. Konstigt att det inte finns på de mer moderna digitala modellerna. Borde vara värdefullt vid landskap, arkitektur, interiör och produktfotografering. alla har ju inte tillgång till tilt o shift-gluggar.

Hyperfokalavståndet ( HFA ), eller rättare sagt dess tillämpning i praktisk fotografi kan närmast liknas vid kameror med fixfokus-optik.

Gamla hederliga Instamatic hade fixfokus - allt blev skarpt. HFA ger oss med lite mer avancerade kaneror möjlighet att ställa in dem så att de beter sig nästan likadant. Beroende på brännvidd, vald bändare och Circle of Confusion, varierar HFA så att en kamera inställd ( mhja avståndsskalan ) på HFA kommer att bete sig som fixfokus på alla avstånd mellan oändlighet och halva HFA.

Om HFA för en given kombination är åtta meter, och kameran ställs in på åtta meter, kommer allt mellan fyra meter och oändligheten avv avbildas acceptabelt skarpt ( = inom skärpedjupet ). Många gatufotografer använder tekniken för att ha hög beredskap.

tannler skrev:
Hyperfokalavståndet ( HFA ), eller rättare sagt dess tillämpning i praktisk fotografi kan närmast liknas vid kameror med fixfokus-optik.

Gamla hederliga Instamatic hade fixfokus - allt blev skarpt. HFA ger oss med lite mer avancerade kaneror möjlighet att ställa in dem så att de beter sig nästan likadant. Beroende på brännvidd, vald bändare och Circle of Confusion, varierar HFA så att en kamera inställd ( mhja avståndsskalan ) på HFA kommer att bete sig som fixfokus på alla avstånd mellan oändlighet och halva HFA.

Om HFA för en given kombination är åtta meter, och kameran ställs in på åtta meter, kommer allt mellan fyra meter och oändligheten avv avbildas acceptabelt skarpt ( = inom skärpedjupet ). Många gatufotografer använder tekniken för att ha hög beredskap.
Stämmer ! Ni andra har delvis rätt, svårt att förklara sådana här saker i text, lätt att blanda ihop begreppen. Jag är van att skala bort saker som inte hör hit, just nu, och sätta andra till fasta värden och då går det lättare att få grepp om saker och ting. Ett tankesätt helt enkelt, annars skulle jag aldrig tagit mej igenom 3 år på Chalmers.

/ Erik (återkommer runt midnatt)

Det var lite lättare förr ! De flesta objektiv med fast brännvidd hade en skärpedjups skala.
I den bifogade bilden på ett 50/1,8 till en Olympus OM-1 så är bländare 8 vald med avståndet ställt till strax under 10m.Tittar man på skärpedjupet genom att se på bl 8 markeringarna till vänster och höger om den röda pricken så ser man att det sträcker sig från 5m till oändligheten.
Idag så fungerar det inte eftersom tex ett Canon 50/1,2 kan sitta på kameror med olika CoC vilket ger olika skärpedjup.
Personligen så skulle jag vilja ha en knapp som i bländarförvalsläge ställer avståndet till hyperfocal och visar närgränsen i sökaren.

/Stefan

Bilagor

• _mg_3468_dxo_v51_raw.jpg
    _mg_3468_dxo_v51_raw.jpg
    57.4 KB · Visningar: 646
Okej då kör jag, undrar om det kommer att gå i diket ?

Först ska jag bena upp lite uttryck, håller mej till svenska (ord inom parentes är de jag hittade i min manual till Sigma 15-30) :

depth of field scale (read out Index) = skala för utläsning av skärpedjup
distance scale = avståndsskala
focus index (line) = Indikerings linje för fokus (finns även ett "R" som används istället för linjen vid infraröd foto)

Depth of field = skärpedjup
circle of confusion = oskärpecirkel
Hyperfocal distance = Hyperfokalavstånd

1. Skärpedjup är inte samma som hyperfokalavstånd (även om specialfall av skärpedjupet sammanfaller med hyperfokalavståndet men det bortser vi ifrån så länge, blir för krångligt annars).

2. Fixfokus utnytjar hyperfokalavståndet, som Lennart skrev.

3. Hyperfokalavståndet varierar med brännvidd och bländare (oskärpecirkeln är konstant för det aktuella objektivet och varierar väldigt lite mellan framförallt märken, tar vi också bort). Avståndet är inte med. Emil länkade till formeln, förövrigt en halvt obegriplig sida. Bara formler sida upp och sida ner.

Ronnie länkade till en sida tidigt och från den tar jag :
Definition: "The closest point of focus at a given aperture, at which infinity falls within the Depth of Field." Vilket betyder (fritt översatt) : Närmaste punkten som är i fokus vid en given bländare, vid vilken fokus vid oändligheten finns med i skärpedjupet. Lite fikonspråk men se :
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Lek lite med att sätta in en brännvidd och variera bländare och avstånd (först ska du sätta dit den kamera du använder). Du ser att hyperfokalavståndet ändras inte med avståndet.

Ett exempel för att hjälpa dej :

Kamera. Olympus E-300
Brännvidd (focus length). 15 mm
vald bländare (selected f-stop). 5.6
Avståndet (Subject distance) Kvittar men du bör ställa in meter i rullistan
=> (ger) Hyperfokalavståndet (i rutan till höger) = 2.67 m du har nu skärpa mellan Hyperfokalavståndet/2 och oändligt, här 1.36 m till oändligt.

10 mm och bländare 5.6 ger 1.19 m (skärpa mellan 60 cm och oändligt)
10 mm och bländare 11 ger 0.6 m (skärpa mellan 30 cm och oändligt)
10 mm och bländare 22 ger 0.3 m (skärpa mellan 15 cm och oändligt)
osv.

Nu till problemet med avsaknad skala för hyperfokalavståndet. Du är tvungen att göra en tabell med olika brännvidder, bländare och beräknade hyperfokalavstånd som ger avståndet du ska ställa in på objektivet.

Hoppas det hjälpte lite. Fråga på annars.

Mvh Erik

mohei skrev:
Här finns en tabell över bländare, brännvidder och hyperfokalavstånd.
http://www.nikonians.org/html/resources/guides/dof/index.html
Tyvärr gäller tabellen bara för 35 mm film, blir lite skillnad med aps-c, för mycket för att strunta i det. Med olympus E-300 får du hyperfokalavståndet 20.9 meter med 50 mm och bl. 8. Med 35 mm film (kvittar vilken kamera) får du hyperfokalavståndet 10.5 meter under samma förutsättningar.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar