Annons

Huvudstrombrytare on-off D 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Haakan

Medlem
Huvudstrombrytare on-off D300

Sitter nere i sydindien med min D300 som inte vill starta nar jag satter den pa on! Plotsligt kan den sedan starta av sig sjalv och fungera normalt ngn minut innan den stanger av sig sjalv igen och ar heldod.
Jag har inte utsatt den for regn eller strand men rel fuktigheten ar hog men hur hog vet jag ej. Finns det ngn inbyggd fuktavkannare eller ar det fel pa huvudstrombrytaren alltsa on-offknappen.
Annars har kameran fungerat normalt med 2000 exponeringar.Tacksam far ngn liten ledtrad eller hjalp. Har ar glest med nikonaffarer:).Kunde vara kul med en fungerande kamera pa semestern!
Med hopp om svar
Hakan Nilsson
 
Prova med total återställning i menyn,ta ur batteri= kameran helt strömlös, prova om den funkar, annars är det nog service som gäller.
mvh Jan
 
Jag tycker att det låter som om det är luftfuktigheten som spökar. Om du har möjlighet att få tag på något helt fuktsäkert och förslutningsbart, typ plastpåse. Lägg sedan kameran i den påsen varje natt TILLSAMMANS med silica gel eller ris.
Om du bara lägger kameran i påsen så får du motsatt effekt. Ris eller silica gel däremot drar ut eventuell fukt ur kameran.

Lycka till!

/Jon
 
Fukt?

Tack och lov sa startade kameran av sig sjalv igen, men jag gjord anda som ni radde mig till fast kameran blev ganska kladdig av allt riset! Skulle det vara kokt?
 
Fukt?

Tack och lov sa startade kameran av sig sjalv igen, men jag gjord anda som ni radde mig till fast kameran blev ganska kladdig av allt riset! Skulle det vara kokt:)Mvh Hakan
 
Fukt igen?

Min kamera startade igen igar helt spontant efter att jag satt den pa on. Sen aterstallde jag allt tog ut batteriet och lade den i en tat rispase over natten.
Pa morgonen startade den inte med on-off knappen men jag lat den sta pa on och efter 5 min gick den igang av sig sjalv och allt var normalt. 5 timmar senare stannar den igen och vill inte spontanstarta mer. Jag tycker att det ar underligt. Rimligtvis borde kameran innehalla mindre fukt pa morgonen an pa em, om nu detta ar problemet. Vad tror ni, eller har 300:an nagra svagheter? Alla andra fotograferar for glatta livet med sina kameror och varannan indier har en mobiltelefon son funkar. Nagon som kanske vet?Hakan undrar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.