Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Huvudljus = genomskinlig eller eflekterande paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har (än så länge) bara ett Vitt reflekterande och ett vitt transparent paraply till mina studioblixtar.

Vilket av dessa föredrar ni att köra som "huvudljus" (och då kör man den andra som upplättning om man behöver det)?

Vet att det går att köpa softboxar etc, men det kommer så småningom!

/Jocce

Mina erfarenheter är begränsade men jag föredrar helt klart det vanliga reflekterande paraplyet. Ganska mjukt ljus med hyffsad kontroll.

Generellt blir det väl en aning hårdare att skjuta genom ett transparent? Kör man reflekterat ljus i transparent kommer det spridas mycket till omgivningen och ge svårkontrollerat fyllnadsljus.

Mitt teoretiska förslag är att köra standardparaply som huvudljus och ev. använda det transparenta som fyllnadsljus. Den "sämre" kontrollen från det transparenta spelar ej så stor roll om det är nedskruvad styrka i förhållande till huvudljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar