Annons

Hurra! En cyanotypi!

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Äntligen har jag gjort en alldeles egen cyanotypi, helt på egen hand! Lyckades efter mycket letande hitta en sollampa (för 20 kronor!), och den fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag ett gäng blå bilder hängande på tork i badrummet :)

Här ska det cyanotyperas!

/Lisa (entusiastisk)

Roligt!!
Var köpte du kemikalierna?
Tittade i en kemibok och då stod det att de var extremt giftiga och att man skulle stå i dragskåp. Det kanske gäller om man står dagarna ut...
Ska bli skoj att se dina cyanotypier om du kan skanna in dom!

Johan

Har ett par små flaskor med kemikalier som jag köpt av en bekant -- vet inte riktigt vad jag ska göra när de tar slut. Det lär finnas en firma som heter Chemicon i Stockholm, där man kanske kan hitta vad man behöver.

Du får väl helt enkelt se till att bekanta dig med några kemister...

Lycka till, och cyanotypera mera :)

/Lisa

jag är två centimeter från att börja med cyanotypi själv. jag behöver bara kemikalierna, hade tänkt att blanda själv.

hur exponerade du? sköljde? hur är hållbarheten? vilket papper? jag vill veta allt!

/mårten

Jag exponerade ca 20 minuter framför sollampan. Hade varit skoj att prova utomhus i solen, men det skånska höstvädret är lite opålitligt. Sköljde i en vanlig framkallningsskål placerad i badkaret. Använde akvarellpapper av bra kvalitet -- hade några olika sorter, alla mellan 250 och 300 g. Det påstås ju att det ska gå att använda tyg också. men det har jag inte provat.

Såvitt jag förstår har en cyanotypi låååååång hållbarhet.

Lycka till,

/Lisa

hoppsan. jag trodde att det inte gick att fixera ordentlig så att kopian fortsatte att reagera när man hade den i ljus. vad bra att jag hade fel. har du några andra tips?

mvh
mårten

Det måste väl vara samma sak!!
marion

sen undrar jag vad kaliumfericyanid heter på engelska?

Det är samma sak :)

Kaliumfericyanid heter Potassium hexacyanoferrate(III) och Ferric tripotassium hexacyanide.

OT: Komiskt att kaliumferocyanid (notera, ej exakt samma ämne, kaliumferocyanid har fyra kaliumjoner + tre vattenmolekyler, kaliumfericyanid har tre kaliumjoner) används som klumpförebyggande medel i livsmedel :D Känns nyttigt...;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar