ANNONS
Annons

Hur visas mina foton direkt upp i dataskärmen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allram

Avslutat medlemskap
Hejsan.
Jag har en Nikon D3100 nu undrar jag om man kan fotografera och få se fotografiet men tagit direkt i datorn? Vad är det för sladd och mjukvara man behöver för detta?
(om det nu fungerar)

/ T

Har hört att det ska gå med Lightroom, men har inte testat det själv ännu, kan vara problem med vissa kameror. Heter tether på engelska, om du ska gooogla.

Jag har testat controlmynikon mot en D90 och det fungerade fint.

Du får ansluta den med USB sladden mot datorn.

Koppla kameran till datorn. Kör programmet Lightroom. Välj funktionen "Direktfångst".
Funkar bra när det funkar; lämnar man dator/kamera några minuter för länge går allt i dvala och Lightroom tappar kontakten med kameran. Men när allt är uppe och rullar så är det kanon.

/ Kalle

Har ingen D3100, men fick för mig att din kamera inte klarar direktfångst. Har sökt runt lite och även läst din manual och kom fram till att det inte är "bara" då den funktionen inte är förutsedd till D3100. Därför skriver jag detta inlägg för att du inte ska bli frustrerad över att du inte får det till att fungera direkt.

Men tydligen finns det olika vägar att komma runt det hela. Hittade bl.a. denna video som beskriver hur man kan komma runt problemet
http://www.youtube.com/watch?v=Tc19NHBbKWU

Kanske finns det någon här på Fotosidan som provat att koppla en D3100 för direktfångst som kan hjälpa dig vidare.

Har ingen D3100, men fick för mig att din kamera inte klarar direktfångst. Har sökt runt lite och även läst din manual och kom fram till att det inte är "bara" då den funktionen inte är förutsedd till D3100. Därför skriver jag detta inlägg för att du inte ska bli frustrerad över att du inte får det till att fungera direkt.

Men tydligen finns det olika vägar att komma runt det hela. Hittade bl.a. denna video som beskriver hur man kan komma runt problemet
http://www.youtube.com/watch?v=Tc19NHBbKWU

Kanske finns det någon här på Fotosidan som provat att koppla en D3100 för direktfångst som kan hjälpa dig vidare.

Tusen tack för alla svar.
Jag har nu löst problemet tack vare länken ovan.
Det fungerade riktigt bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar