ANNONS
Annons

Hur vinjetterar man enklast i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Jag skriver vinjettering i brist på ett bättre ord. Menar effekten som motsvarar efterbelysning i det analoga mörkrummet. Och jag tänker främst på vinjettering utförd "på fri hand" alltså inte utifrån någon rektangulär eller elliptisk markering. Vilka tekniker använder ni? Länka gärna till eget bildexempel så man kan bedöma hur bra ni lyckas med er teknik ;-)
 
Det är väl bara ta burn o kladda på hörnen med jämn hand? Vettefasen om det kan finnas så många "tekniker" för att utföra det, ännu när du säger att det ska göras "på fri hand".

/Henri
 
1. Måla med stor pensel på eget lager
2. Kraftig oskärpa, för att ta bort den målade känslan.
3. Opacitet & blandningslager för önskad effekt.
 
vinjetering.
du kan använda dig av övertonaren, i gå in i snabbmasken välj övertonare (G) dra t.ex. utifrån ena hörnet in i bilden en bit och släpp, du har nu fått en tonad markering, du kan göra så i alla hörnen om du vill. gå ur snabbmasken och omvänd markeringen (shift+ctrl+i) nu är markeringen som du vill gå in io kurvor och dra tills du är nöjd... lägg den i ett lager så att du har möjlighet att slänga den i fall du ändrar dig..
/hoppas det var ngt sånt här du menade...
 
Finfina svar. Tre svar på 20 minuter, kanon! Tänk om det vore så i alla trådar :)

Fler förslag? Kanske någon som har bildexempel på sin egen teknik?
 
Här är de sätten jag brukar köra med.
* Verktyget efterbelysning med stor och mjuk pensel och wacom-bräda.
* Levels/curves-lager med en lagermask med mjuk och suddad markering.
 
jag är vinjetteringstokig och älskar sättet som en "rysk himmel" drar uppmärksamheten till motivet. det har jag gjort sen mörkrumstiden då jag inte kunde låta bli att vinjettera ens mina råkopior...
jag hade en special-pjatt, som jag gjorde av häftmassa på ståltråd, som möjliggjorde specialanpassade former som var lätt att sätta fast på väggen och som vägde lite mer än vanligt samt gjorde en automatisk rörelse pga. tyngden som hjälpte till att ge mjuka kanter på vinjetteringen.
dessutom var den bra att slåss med om man var fler i mörkrummet och nån tex. snodde papper från en...
;o)

jag har gjort funktionsmakron för mina vinjetteringar.

jag jobbar alltid i justeringslager trots att viss randighet kan uppstå på väldigt jämna ytor om man inte är försiktig.
med ett justeringslager kan jag sen måla bort där den runda vinjetteringen inte behövs, när jag vill och hur jag vill.
med vinjetteringen i ett justeringslager har jag betydligt större frihet än på något annat vis.

jag gör så här:

rund markering (M).

gör en oval markering, inte ända ut i kanterna på bilden men hyfsat nära.

trycker Q för snabbmask.

lägger på max mängd gaussisk oskärpa eftersom det ger en jämnare fejdning än vad direkt fluff.. förlåt, ludd gör på en markering (funkar bra för mina bilder som är 2000x3008 pxl, man bör lägga på mer på en större bildfil, kanske kombinera fluff.. ludd och gaussisk).

trycker Q igen för att komma ur snabbmask och tillbaka till myr-markering.

inverterar markeringen med ctrl+shift+I (I som i Ivar).

lägger på nivåer i ett justeringslager och drar mellaningångsnivåerna åt höger i lagom mängd.

därefter målar jag med svart, stor och mjuk pensel i valfri opacitet där jag vill ta bort den ryska himlen och med vit pensel och mycket, mycket svag opacitet och flera penseldrag där jag vill lägga till.

med justeringslagret kan jag sen ändra mängd nivåer, lägga på olika filter, blandningslägen och ändra opacitet.
mycket flexibelt med andra ord.

här är ett exempel på stor jämn yta.

här är ett exempel på en vit vinjettering.

och här är ett exempel på anpassad vinjettering där jag bara lagt vinjettering på bakgrunden. jag har alltså målat bort vinjetteringen på paret.

jag jobbar oftast i en och samma storlek: stående eller liggande 2000x3008 pxl.
därför funkar oftast mina funktionsmakron mycket ypperligt.
i andra mer unika fall gör jag "för hand".
det går dock mycket fort.
 
Estethia skrev:
jag jobbar alltid i justeringslager trots att viss randighet kan uppstå på väldigt jämna ytor om man inte är försiktig.
Får du verkligen bandning i den färdiga bilden? Jag har noterat att man får bandning på skärmen när man jobbar med justeringslager, men den har alltid försvunnit när man är klar och slår ihop lagren.
 
jimh skrev:
Får du verkligen bandning i den färdiga bilden? Jag har noterat att man får bandning på skärmen när man jobbar med justeringslager, men den har alltid försvunnit när man är klar och slår ihop lagren.
japp.
det blir på kopian oxå.
men det kan gå att undvika till stor del genom att göra det allra sist, inte ta i för mycket på jämna underlag och sen slå ihop lagren.
 
Andreas Olsson skrev:
Jag brukar få bandning när jag jobbar i 8-bitars läge, jag slipper det dock i 16-bitars.
jasså? jag kanske har missat något annat bara, jag får bandning även i 16-bitarsläge.
jag skulle gärna vilja veta hela ditt arbetsflöde om det är okej.
 
Jag jobbar i 16-bitars läge(AdobeRGB) hela vägen, när jag konverterar till 8-bitar och eventuellt byter profil så slår jag ihop alla lager innan detta steg. Profilen byter jag innan jag konverterar till 8-bitar
 
hm. ok.
det var ju inget annorlunda än vad jag gör (förutom att jag jobbar mer i sRGB då).
ska forska lite vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.