Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur viktigt med fokuslampa i blixt å lite andra utrustningsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

pal2

Medlem
Hej,

jag skall skaffa en extern blixt till min Canon G12 med Canons egna UV-hus. Hur viktigt är det med fokuslampa i blixten? Jag jämför exempelvis S&S YS01 och YS02. Hur fungerar lampan i YS01? Går den att slå av? Jag tänker mig att när man fotar nakensnäckor kan den extra hjälpen kanske vara något att ha, men försöker jag få ett foto av en blåstråle lär lampan skrämmas ordentligt.

Om jag förstått det rätt kommer TTL-funktionen i YS01 att göra uppgradering av kamera enklare än om jag kör på YS02? Dessutom borde andrahandsvärdet vara bättre. Tänker jag rätt?

Jag har strukit Epoques DS230 då den enligt ett test jag hittat på nätet tydligen är relativt långsam att ladda om, samt verkar ha en osäker konstruktion (batterilådan öppen mot elektronik). Finns det någon annan blixt i samma budget-härad jag borde kolla upp? Jag känner till YS110a men den sticker lite i pris, liksom Inons D2000.

Förutom blixt kommer jag nog att försöka hitta någon makrolins och kanske vidvinkellins att sätta på kamerahuset i framtiden. Givetvis ska jag ha ett armsystem också. En separat fokuslampa förstår jag kan vara bra och den vill jag kunna fästa på bra sätt i så fall.

Skulle UCLS fungera bra för min kamera/UV-hus och detta tänkta område?
Är det något jag bör se upp med så jag inte låser in mig och måste börja byta utrustning när jag om några år vill utöka med t.ex. en lins? Det verkar finnas ett hyfsat utbud av tredjepartsleverantörer av lins adaptrar och linser.

Hmm, något svamligt hopkok av frågor....

Ha dé gött
Peter P.
 
Hej Peter.

Att kalla lampan i en blixt för fokusljus är egentligen lite galet. Åt minstone i svenska vatten men egentligen även om du dyker i klarare vatten än vad vi har att erbjuda. Grejjen med en extern blixt är att rikta den så att endast kanten på ljuskäglan från blixten når målet, för att inte lysa upp onödigt mycket partiklar i vattnet mellan kameran och objektet. Om man använder ljuset i blixten som fokusljus innebär det att man egentligen kommer att rikta blixten ganska galet. Istället använder man detta ljus som riktningsljus för att det ska vara lättare att se vilken vinkel du har på blixten eftersom det kan vara ganska knepigt att bedömma om du har det ute på armar längre bort från kameran. Ev går det att använda som fkusljus vid riktigt nära makro, men det är bättre att satsa på en billig fokuslampa till att börja med i vilket fall. Det jag använder riktningsljuset mest till är att se när blixten är uppladdad och redo att avfyras igen utan att behöva lyfta blicken från sökaren eftersom ljuset släcks när blixten fyras av och tänds igen när den är uppladdad och redo.

Jag kollade på YS-01 och ja, det finns en "Target light switch" på den. Antar att den fungerar på samma sätt som på YS-110, dvs den börjar alltid i off-läget.

På ingen av dessa blixtar finns TTL (alltså den "äkta" TTL'en som kummunicerar med kameran via elektronik), utan 01'an har en DS-TTL (Digital Slave TTL) som håller koll på kamerans tändning och släckning av blixten. Det ger ett rätt bra alternativ till den gamla TTL-tekniken som blir ganska kostsam i kablar, TTL-konverterare och annat skrot. Så det har nog inte så stor betydelse för en framtida uppgradering, utan kommer mer att underlätta exponeringen direkt med din befintliga kameran.

ULCS har ju det mesta inom armlänkar och tillbehör för fokusljus och mycket annat. Så där låser du inte in dig i något, men de kostar ju en del :-/
Jag har alltid kört med ULCS och de fungerar mycket bra och jag har alltid hittat delar till det jag har haft behov av (fokusljus, stativmontering av blixt, linshållare mm).

För våtlinser är min erfarenhet är att 67mm gänga är det som är i särklass mest kompatibla. Så kan du hitta en adapter som är av denna typ så kan du hitta mycket olika våtlinser, både macro och vidvinkel, som passar.

Ja.... detta var några svar. Inte allt kanske, men en del. Hoppas de hjälper dig i din framtida utveckling som uv-fotograf :)
 
Tackar och bockar. När jag sökt info på nätet har jag hittat åsikter om att fokusljus/targeting light/modelling light är allt från oumbärligt till något som ingen använder..... Därav min undran. Nu känner jag mig helt inne på spåret att skaffa någon billigare separat lampa.

Duger en billigare lampa som man gör en enkel diffusor av en bit transparant plast?

Det låter som ULCS för min del, även om de, som du säger kostar. Å andra sidan, de ska hänga med så i det långa loppet blir det kanske inte så farligt.

Tackar för tipset om 67 mm. Dyron har något som man sätter fram på UV-huset.

Nu har jag snöat in på Inon S2000 efter att ha läst ett test. Om jag förstått det rätt så ingår inte den optiska kabeln utan den köps separat?

Med vänliga hälsningar
Peter P.
 
Ja som fokusljus ska du definitivt ha något annat än riktningsljuset på blixten.

Och det går absolut att använda en billigare lampa men den får inte vara så stark att ljuset från den kommer med i bilden, alt så mjuk spridning så att det inte bli några tydliga kanter. Och detta kan vara lite svårt att få till med billigare lösningar, men det beror ju också på hur petig du är :)

För makro hade jag länge en mini-FixLED från Fisheye som inte är dyr, och den släcker dessutom ljuset vid preflashen, vilket gör att den inte påverkar bilden alls. Har den liggande någonstans på hyllan om du skulle vara intresserad av att köpa en begagnad sådan.
Den är dock för svag för att skapa ett fokusljus på vidvinkelobjekt, men det brukar jag lösa med hjälp av en dykare som modell med en lampa som kameran kan fokusera mot.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.