Annons

Hur viktig är zoom på digital kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
Har nu jobbat med digitalkamera i drygt fyra månader. Jag har tidigare i många år haft olika kameror med zoomobjektiv, senast en Pentax Espio 160. När jag plåtat med dem har jag varit noga med att zooma nästa varje bild och gjort beskärningen i kameran. Utan tillgång till eget labb har jag anlitat postorderlabb och fått tillbaka 9x12-bilder och då har det ju varit viktigt att bilden är så färdig som möjligt när den kommer tillbaka.

När jag skaffade digitalkameran trodde jag fortfarande att det var viktigt med en bra zoom = minst 3 ggr. Och det stämmer naturligtvis om man tänker använda bilderna som de skapas i kameran. Men jag frågar nu er, medlemskompisar: i vilka situationer visar ni digitala bilder utan bearbetning?

För min del har det visat sig att jag bearbetar praktiskt taget varenda digital bild på något sätt innan jag spar den för att göra ett bildspel eller mejla den. Tar jag ut den på bläckstrålen blir det normalt 9x12 (av kostnads- och tidsskäl).

Bilder tagna med en upplösning på 3-4 megapixels klarar ju utan svårighet att beskäras och delförstoras till detta format.

Det vore intressant att höra hur ni jobbar och hur ni använder det färdiga bilderna.

Viktigt är att skilja på digital och optisk zoom. Den digitala är inte speciellt användbar, då du kan göra precis samma sak i ett bildbehandlingsprogram. Precis som du säger.
Däremot om du ska jämföra zoomen med zoomen på en analog kamera så är det den optiska zoomen som man ska titta på, för det är den du kan beskära bilden med utan kvalitetsförlust (jo det blir faktiskt kvalitetsförlust med digital zoomning även vid 3-4 MPixel bilder).

Med andra ord är det bättre att beskära med den optiska zoomen när du tar bilden än att sitta hemma framför datorn och zooma och beskära.

OK Jeppe,

Jag glömde skriva att jag följt tidigare diskussioner på denna eminenta site och att jag kopplat bort den digitala zoomen och bara jobbar med den optiska.

Jag är alltså fortfarande intresserad att få höra ni behandlar era digitala bilder.

Ska svara på frågan så som jag uppfattar den.

Jag fotograferar uteslutande med dia numera men har ingen diaskanner. Det betyder att jag inte har så jättemånga diabilder inskannade.
Men jag brukar resonera så här.
Bilden kan ibland bli bättre om man beskär den men om jag tex lägger upp en bild här känner jag att det är roligare att få positiva kommentarer på bilden om den är obeskuren. Då vet jag att min diabild är minst lika bra. Jag kan alltså vara stolt för mitt obeskurna dia.

hum vet inte direkt

Jag jobbar digitalt varje dag jag har en Nikon D1X kanske så märker jag inte den förlusten när jag zoomar som du men i alla fall. Jag har som motto att göra allt jag kan med bilden i kameran. Beskära den i kameran tycker jag är en självklarhet, annars är man lite slapp tycker jag. Ta bilden så som du vill ha den utgå inte ifrån att du kan göra ditten och datten med den även om du kan :)

Tror du tappar en del om du inte bryr dig om att zooma om du nu vill det. men det är klart tappar du mycket när du zoomar så är det ju ingen bra sak.

Ja du.......... vet faktiskt inte

Hej skelett!

Så här undrar jag:
Du har tagit en digital bild som ligger på ett minneskort.
Vad gör du sen med bilden?
Visar den som den ser ut för hustru/barn/andra "offer" på monitorn?
Bearbetar den först?
Mejlar den?
Gör kopior som du lägger i en påse?
Gör kopior som du sätter in i album?

Hur du ska använda bilden måste rimligen påverka ditt val av zoom och/eller bildbeskärning i datorn.

så här gör jag

vet inte om frågan var iktad till mig men jag svara ändå så finns det olika svar alltid bra ju eller hur???

Vad gör du sen med bilden?

Bearbetar den först för att sen visa den på monitorn, vill någon ha den så skriver jag ut den på fotopapper och ger den till den personen eller så sätter jag upp den på väåggen eller i albumet.

men jag har oftast ett digitaltalbum smidigare

Oftast så tar jag bilden redigerar den i datorn sen skickar jag den till kunden vi mail

Jan, jag bearbetar alla mina bilder mer eller mindre i datorn. Vid fotoögonblicket zoomar jag "lagom". Dvs, 20-30% extra utrymme. Detta för att ha mer frihet att beskära, rotera etc. För jävla tråkigt tex om man beskär en fantastisk originell solnedgång med en flygande havsörn dirket i kameran och sedan upptäcker att du måste klippa lite i vingen för att horisonten lutar 1 grad. Hoppas du förstår vad jag menar... Vid repeterbara bilder med stillastående motiv zoomar jag mera/beskär mer i kameran. Med vid situationsbilder/journalisttyp tycker jag det är vettigt att ha goda mariginaler.

Alla bilder jag tar är ämnade för att hamna på nätet så jag gör inget annat än scannar in mina framkallade negativ (i 600 dpi). Väldigt sällan så händer det att jag vill ge en bild till nån och då kopierar jag den till papper. Jag använder en analog kamera men resultaten gör jag digitala så fort det bara går. Jag känner inte att jag har användning för bilder på just papper förutom i ge-bort syfte. Photoshop använder jag väldigt lite. Jag kanske gör vissa bilder svartvita eller så men inget annat... mest för att jag inte orkar. Rätt jobbigt att photoshoppa 36 bilder på raken lixom :)

Problemet med Zoomar är att det är svårt att göra bra zoomar i litet format som skall ge en skarp bild på en liten CCD. Detta skall sedan vara till ett lågt pris.

Jag skall ta två prisexempel med bra standard zoom objektiv som kostar mer än vad de flest vill lägga ner på en kamera. Detta för att illustrera hur svårt det är att göra riktigt bra zoomar.

1. En favorit zoom för många 35mm fotografer är Canons EOS28-70 2.8 L USB som kostar cirkus 15.000 kronor. OBS zoomen är 2.5 gånger. Nu skall denna zoom vara skarp på en yta som är större än de flesta CCDer vilket borde göra konstruktionen biligare.

2. En Zoom till en professionell video kamera, upplösningen cirkus 720x476 pixlar med 10-12 gånger zoom kostar mellan från 25000kr och uppåt. Detta för en CCD som är cirka 14 mm i diameter (jmf 35 mm film som är cirka 42mm).

Ett tredje exempel på hur viktigt kvaliteten på objektivet är den recension av två 4 megapixlars kameror för 10000 som finns i senaste nummert av Foto. Enligt dem var skärpan så dålig att det finns 3 megapixel kameror med bättre skärpa.

Zoomen är alltså mycket viktigt för ditt efterarbete, kvaliteten alltså. Troligen hade en 10000 kr digital kamera med ett fast objektiv get mycket bättre bilder än dagens zoom kameror.
Med anledning av Fotos test verkar det som om det inte går att komma mycketlängre i utvecklingen av digitalkameror. Det är ju ointressant om kameran har 100Mega pixlar om objektivet ändå endast klarar av 3.

Ja jag beskär och gör annat efterarbete på alla mina bilder, bortsett från de som skall gå till familje albumet. (fixa med 20 biler av släkten från julafton är inte det jag tycker är charmen med fotografi.)

Det som förvånar mig när jag tittar på tävlingarna i Foto är hur många som verkar ha glömt beskärningens magi. Nästan alla bilder har samma format, och många av dem hade vunnit mycket på att det tagits en liten bit från någon sida.

Min slutsats är att du kan strunta i om zoomen är 1x 2x 3x eller 100x. Var däremot mycket nogran med skärpan, klarar zoomen av att ge skarpa bilder och kan den utnyttja CCD:ns upplösning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar