Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur viktig är längden på enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoztic

Aktiv medlem
Tja!

Jag är på jakt efter ett enbensstativ som tål kamerautrustning på 2,6-2,7kg ca, men jag hittar inget som verkar lämpligt. Jag är 193cm lång, och kommer att fota både stillastående saker och motorsport, så att stå kutryggig är inget alternativ. Men väldigt få stativ är över 170 cm, dom flesta är runt 140-150! Visserligen bygger kameran lite, och jag har inte ögonen längst upp, men ändå... Dessutom vill jag gärna ha ett som blir hanterbart kort när man fäller ihop det, tex Kaffebrus har långa stativ, men dom blir 74-85 cm ihopfällda.
Jag vet att jag kanske borde prova ut stativet, men få verkar ha långa stativ hemma, så dom möjligheterna är ganska begränsade.
 
Hur dyrt får det vara? Jag ahr ett sådant här som funkar bra med mina 185 cm.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=356328
Då finns det minst en dm marginal, så det borde fungera för dig med.
Det är ju drygt halvmetern ihopfällt.
Köp inte ett för kort, jag ahr provat att ha ett för kort, det är ingen höjdare. Ibland kan ju marken framför en luta neråt också.
 
Precis som du själv tycks ha konstaterat, så är längden väldigt viktig -- iaf om du ska stå upp när du använder stativet. Jag är lika lång som du och har en utrustning som väger ungefär lika mycket och använder ett billigt stativ från Kaffebrus. Det är inte superstadigt, men lagom långt (med Manfrottos tilthuvud) och dessutom någorlunda litet och lätt hopfällt.
 
Släng på en huvud med kulled så kommer du upp ytterligare lite högre än om du bara använder ett tilthuvud.
 
Tja!

Jag är på jakt efter ett enbensstativ som tål kamerautrustning på 2,6-2,7kg ca, men jag hittar inget som verkar lämpligt. Jag är 193cm lång, och kommer att fota både stillastående saker och motorsport, så att stå kutryggig är inget alternativ. Men väldigt få stativ är över 170 cm, dom flesta är runt 140-150! Visserligen bygger kameran lite, och jag har inte ögonen längst upp, men ändå... Dessutom vill jag gärna ha ett som blir hanterbart kort när man fäller ihop det, tex Kaffebrus har långa stativ, men dom blir 74-85 cm ihopfällda.
Jag vet att jag kanske borde prova ut stativet, men få verkar ha långa stativ hemma, så dom möjligheterna är ganska begränsade.

Hej!

Jag känner igen ditt problem, jag funderade på samma sak när jag skaffade ett för några år sedan. I slutändan gav jag upp och köpte ett som är runt 175 utan led. Men i praktiken använder jag nästan alltid (vid sportfoto) stativet sittandes, inte ståendes, så i slutändan har det sällan varit ett speciellt stort problem. De få gånger jag står upp med det böjer jag lite på ryggen vid själva fotograferingen, men inte heller det har farit speciellt störande.

Men nog undrar jag lite varför nästan alla stativ är precis så där retfullt lite för korta :)

Men, det jag däremot ångrar är att jag valde mellan ett tredelat och ett lite dyrare fyrledat stativ. Kunde just då inte riktigt inse poängen med den extra vikten och priset hos det fyrdelade och köpte det billigare. Men sedan insåg jag att det fyrdelade hade gått ned inuti min ryggsäck, det tredelade är precis lite för långt ihopfällt och får hänga på utsidan och fastna i allt möjligt. Ångrar bittert den snålheten ...
 
Tack för alla tips! :) Många svar att svara på, så jag sammanfattar lite. Att sitta och fota är sällan möjligt pga skyddsräcken osv vid motorsport, och bla Gitzo ser ju väldigt trevligt ut, men ligger lite utanför min budget, tyvärr. Men man kan ju alltid leta begagnat.

Men jag har bestämt mig för ett aluminiumstativ, eftersom det kommer att utsättas för en hel del, och erfarenheterna av glas/kolfiber är att dom är väldigt starka och lätta, men samtidigt väldigt sårbara för krosskador, repor mm pga delaminering. En bula eller repa i ett alurör är ju sällan några som helst problem. Men visst, nackdelen är ju vikten när man ska gå långt, men på fjällturerna stannar iaf min systemkamera hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.