Annons

Hur vet man när objektiv bakfokuserar?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Har 17-40/4 som känns att den inte funkar som den ska i mörka förhållande. Har inte hunnit testa den mer då jag köpte en 17-50/2.8 istället och den har suttit på kameran då jag inte har råd få bilder bakfokuserar.

Hur vet man när objektiv bakfokuserar? Och vad gör man åt det?

Vad skulle det kosta och fixa detta problem på ungefär?

Tack för svar

Sätt upp något kontrastrikt på en väl belyst vägg.
Montera kameran på stativ några meter från väggen.
Använd autofokus för att fokusera mot det kontrastrika.
Växla över i LiveVeiw.
Förstora LiveView maximalt.
Vrid fokusringen på objektivet. Om du kan få bilden skarpare än vad AF hade lyckats med då felfokuserar kameran .

Det finns mer avancerade metoder. Men detta är en förstå enkel koll.

Om du har garanti kvar på kamera och objektiv så kostar det inget att få fel fixat på serviceverkstad.

Petter ...

Börja med att testa ordentligt genom att sätta kameran på stativ. Fäll upp spegeln och trådutlösare. 2 olika principer verkar vara "vedertagna".

1. Sätt kameran vinklad 45 grader mot en måttskala (millimeter) och fotografera på största bländare. Testa lite olika brännvidder. Det är inte alls säkert att fokus hamnar fel "rakt över" hela zoomomfånget.

2. Fotografera "rakt på" föremål som står tätt men på olika avstånd i djupled.

Jag har testat variant 1 och det är inte helt självklart. Mina objektiv var samtliga lite olika och naturligtvis var det olika beroende på brännvidden. Slutade med ett besök hos Canon i Mölndal där de finjusterade in utrustningen kostnadsfritt.

Betala eller gratis?
Beror på åldern och om du kommer med L-optik. Har du garanti kvar på huset, så är det gratis. Är ganska säker på att det är gratis om din L-optik är yngre än 7 år.

Har ingen egen erfarenhet av att microjustera objektiven. Finns en hel del trådar om detta där resultatet har blivit både bra och sådär. Allt beroende på om vi talar om zoom eller fast optik.

Vet inte, men jag har ofta bakfokus när jag går på stan eller ligger på någon playa :)

sorry, kunde inte låta bli!

Vet inte, men jag har ofta bakfokus när jag går på stan eller ligger på någon playa :)

sorry, kunde inte låta bli!

Ja, men det är ju faktiskt ett sätt att testa!

Om kameran i det fallet inte sätter fokus på baken utan istället på någonting som ligger längre bort, då bakfokuserar kameran/objketivet. Hur bakvänt det än kan låta

Fast just bakar kan ju var lite svårt.
Om du istället fotograferar porträtt och försöker sätta fokus på ett öga, men fokus oftast hamnar på exempelvis örat som ligger lite längre bort. Då är det sannolikt bakfokusproblem. Men hamnar det oftast på nästippen så är det istället frontfokus-problem.

Petter ...

ANNONS