ANNONS
Annons

hur vet jag hur mycket stativet klarar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
hur får jag reda på hur mycket jag kan ställa på stativet utan att det viker sig?
har kollat både på stativet och lådan till stativet utan resultat.
finns det någon "minimum gräns" som alla stativ klarar, så man får en liten fingervisning.

stativet är köpt på expert för drygt 800 kr och har märket active på ena benet.

Har du ingen indikation på själva förpackningen så kan du lätt få ett hum genom att fälla ut hela längden och lägga lite av din egen vikt på toppen.
Det viker sig knappast!

Få stativ som inte klarar kamera+lins på runt 2kg med OK resultat, även billiga sådana.

Bästa testet är ju att montera på det tyngsta du skall använda och känna efter hur det håller,,,

/MVH Niclas,

Hur stadigt ett stativ är avgörs ju på var gränsen går för hur långa brännvidder man kan använda. En gång satte jag en 2x telekonverter på ett 400mm-objektiv av normal längd, alltså inget spegeltele, och fick märkbart sämre skärpa än när jag inte använder konvertern.

Om det har en sån där snabbkoppling av plast som mitt billiga stativ hade, var försiktig. På mitt kändes det som om fästet kunde ge sig med en tyngre glugg på. Jag lät det inte hända utan köpte ett riktigt stativ i stället. Låt remmen hänga om halsen när kameran står på stativet så ramlar den i alla fall inte i golvet,

Bjoernowitsch skrev:
Hur stadigt ett stativ är avgörs ju på var gränsen går för hur långa brännvidder man kan använda. En gång satte jag en 2x telekonverter på ett 400mm-objektiv av normal längd, alltså inget spegeltele, och fick märkbart sämre skärpa än när jag inte använder konvertern.

Skulle tro att stativet inte är huvud orsaken till oskärpa när du använder 2x konvertern. Skulle tro mer att det är konvertern.

Tack Arne men jag har redan lusläst den artikeln efter nått svar.

Niclas Forsberg (Niclasfoto)
Har du ingen indikation på själva förpackningen så kan du lätt få ett hum genom att fälla ut hela längden och lägga lite av din egen vikt på toppen.
Det viker sig knappast!

Få stativ som inte klarar kamera+lins på runt 2kg med OK resultat, även billiga sådana.

Bästa testet är ju att montera på det tyngsta du skall använda och känna efter hur det håller,,,

/MVH Niclas,

nej, det finns ingen information på förpackningen :-(
men om man nu ska "kolla" stativet vad ska man hålla koll på? är det om benen börjar svikta/böja eller om mittpelaren är på väg ner av sig själv? vad ska jag titta på?

Björn Sorkin (BugEyes)
Om det har en sån där snabbkoppling av plast som mitt billiga stativ hade, var försiktig. På mitt kändes det som om fästet kunde ge sig med en tyngre glugg på. Jag lät det inte hända utan köpte ett riktigt stativ i stället. Låt remmen hänga om halsen när kameran står på stativet så ramlar den i alla fall inte i golvet,

japp det är en sån (tror jag).
den har en snabbkoppling, tre lod, klickspännen till benen, skruvspänne för att fästa benen i utfällt läge och är silver/svart.

så jag ska hålla koll på själva fästet.
det var ett bra tips med remen men min tanke var att jag skulle slippa montera rem på min nya kamera eftersom jag tycker dom är irriterande.
men manfår väl tänka på kameran i första hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar