Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet jag att IS fungerar - eller när IS arbetar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du tittar i sökaren och trycker ner avtryckaren så att objektivet fokuserar sätts IS igång. Jag tror nog du märker skillnad (iaf på 105 mm).

Sökarbilden bör vara stabilare när IS är påslagen, syns nog bäst på 105mm på din glugg.

/kent

Varför inte ta två bilder med en slutartid som man vet ger bilder med skakoskärpa.
En med IS avslagen och en med IS på.

Hej
På min 100-400L IS syns det i sökaren att det darrar till lite o den blir stabilare, men kan inte påstå att jag ser samma effekt på min 24-105L IS, där är inte effekten så tydlig jag ser det.

Roine

roinek skrev:
Hej
På min 100-400L IS syns det i sökaren att det darrar till lite o den blir stabilare, men kan inte påstå att jag ser samma effekt på min 24-105L IS, där är inte effekten så tydlig jag ser det.

Roine

Effekten är väldigt tydlig på mitt Nikon 105VR Makro i allafall, men det är möjligt att Nikons senaste VR (IS) är effektivare än Canons.

/kent

Hej

Då missförstår vi varandra, IS :en funkar på båda, men på telet skakar det ofta till liksom, man får en visuell upplevelse att den går in.

Kolla genom sökaren, tryck ner avtrycket till hälften och håll in, och rör kameran fram och tillbaka. Sökarbilden bör släpa efter en liten liten aning. I alla fall gjorde den det på min 28-135'a jag hade. Eller gjorde den inte det, Roine? :)

Hej
Minns inte, du köpte den ju rätt tidigt av mig.
Men ser inte samma utpräglade effekt med min 24-105 som jag gör med telet.

Men prova fota i 105 läget med 1/25 del o se ju

http://www.roine.nu/sk8/2080601-is5d5224.htm
Denna o de runt denna är tagna med 100-400, i 400mm 1/125 med en 1Dmk2, dvs 1,3 crop. De är beskurna. MEn se så skarpt fast tiden är lång i förhållande till brännvidden.
Så IS är bra.

Sant, det var ett par år sedan :)

Även jag upplevde IS på 100-400 som ruskigt bra, då på en 10D. Har dock sålt min 100-400 då jag använde den på tok för sällan för att motivera att ha den kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar