Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur/vart börjar jag med studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Köpte en uppsättning Studioblixtar i våras, samt vit bakgrund m.m.
2 st Elinchrome D-lite 4, ett vitt och ett transparent paraply.

Rummet är endast ca 4,3*4,5 meter stort.

Har inte hunnit med att fota så mycket, men provat 2 "sessioner" iallafall.

Så, söker nu tips och hjälp med allt vad som gäller detta, hur jag ställer in blixtarna, placering av dem etc, har ni tips om hemsidor med detta eller vill skriva själva är det mer än välkommet.

Dock vill jag helst ha tips om hur jag gör det med just den utrustningen jag har samt den storleken på studion, för hittar ofta hemsidor med tips osv, men då verkar det vara anpassat för "fullstora" studios samt att man "måste" ha massa annan utrustning typ softboxar osv.

Visst tänker jag troligen införskaffa detta senare, men vill först lära mig ljussätta med den utrustningen jag har.

Så, tips, idéer, förklaringar osv på allt från hur styrkan ställs in (dvs vad betyder gentligen siffrorna på blixtarna) till placering av blixtar, modell vs bakgrund osv mottags gärna!


/Jocce
 
Jesper K skrev:
Det här är väl investerade pengar för att komma igång:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3754.htm

Jesper

Jo, funderat på att gå någon kurs, me tänkte mest att jag skulle prova lite själv först, och försöka läsa mig till lite info.

Dock så verkar dessa kurser inrikta sig på ljussättning med alla möjliga grejer, och vill lära mig ljussätta med enkla grejer, utan att behöva ha softboxar, snootkoner m.m. vilket dessa kurser verkar vara flitiga på att använda...


/Jocce
 
Jocce skrev:
Jo, funderat på att gå någon kurs, me tänkte mest att jag skulle prova lite själv först, och försöka läsa mig till lite info.

Dock så verkar dessa kurser inrikta sig på ljussättning med alla möjliga grejer, och vill lära mig ljussätta med enkla grejer, utan att behöva ha softboxar, snootkoner m.m. vilket dessa kurser verkar vara flitiga på att använda...


/Jocce

Ta den kursen. Antalet prylar är oväsentligt - du ska lära dig ljussättning. Kan du grunderna kan du sedan gå vidare med den utrustning du har.

Det blir lixom omöjligt för någon att skriva i ett forum hur du ska ljusssätta - det finns miljoner sätt att göra det på.
 
Freddie skrev:
Ta den kursen. Antalet prylar är oväsentligt - du ska lära dig ljussättning. Kan du grunderna kan du sedan gå vidare med den utrustning du har.

Det blir lixom omöjligt för någon att skriva i ett forum hur du ska ljusssätta - det finns miljoner sätt att göra det på.

Som jag sa, kommer troligen gå nån kurs så småningom, men vill gärna prova på egen hand med hjälp av andras erfarenhet först.

Visst finns det miljoner sätt att göra det, men tvivlar på att alla dessa miljoner sätt hinns med på en kurs?

Vill bara ha lite tips osv om vart man skall börja, utan att göra det för avancerat!


/Jocce
 
Börja med en lampa och lär dig se ljuset. Att börja med fler lampor är som att börja jonglera med alla bollarna på en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.