Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vanligt är bildstöld egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottaje

Avslutat medlemskap
Funderar på att lägga upp bilder på nätet för marknadsföring.
Eftersom "nedladdningsspärrar" och vattenstämplar har tydligen har begränsad effekt undrar jag hur stort problemet med bildstölder från nätet egentligen är.
Hjälper det att lägga ut små, små filer?

Eller ska man tänka helt annorlunda och bara bli smickrad om bilden är tillräckligt bra för att någon ska vilja sno den? *ler snett*

Undrar
Lotta

Tammy skrev:
Men om bilden är stulen här från FS och sen läggs ut på FS...?
Då är det väl bara att be redaktionen att ta bort den och upplysa den medlemmen om grundläggande upphovsrättsregler. Det var nog inte illa ment, i så fall skulle den antagligen inte lagts upp på fotosidan. Det finns en knapp för att rapportera en bild, under kommentarsrutan.

Här skulle man kunna gå in och säga att "bildstöld" i det här hänseendet är fullständigt omöjlig. Har du kvar bilden? Vad är det då i så fall någon har stulit?

Men jag avstår ;-)

En seriös frilansfotograf (enligt egen beskrivning) har tagit en annan medlems bild (utan dennes medgivande) och tryckt ihop den lite på höjden samt satt in den i en egen bild som sedan lagts upp. Kan inte upphovsreglerna till fullo och är lite osäker i det här fallet? Vad säger fotosidans redax och lagen?

Jag sökte på Sarah Lundqvist och det finns ingen över 18 år i Kalmar län. En "frilansfotograf" brukar väl vara över 18?

Möjligtvis pluggar hon någon annanstans eller så finns hon inte alls...

Det framställs väl en och annan kopia av bilderna på nätet för ett och annat skolarbete och någon hembyggsförening eller liknande. Det kan tänkas att det finns mindre nogräknade mediabolag som tar till sig nyhetsbilder i brist på egna.

Företag som är intresserade av ett gott renomé gör sina egna kampanjer med egna bilder, som de vet att de är unika om. I mina ögon är det lättare att gå till en reklambyrå eller en bildbyrå och be dem ordna bilder än att marknadsavdelningen på företaget ägnar sin tid åt att leta efter bilder slumpmässigt på internet.

Hittar man sin bild på fel ställe är det alltid lättare att hantera tvister med någon i Sverige än någon i Colombia. Ska det sedan vara någon vits med civilrättslig process gäller det att motparten har ekonomika tillgångar för att det ska gå att få ut ersättning för skadan och rättegångskostnaderna.

I grunden kan man aldrig skydda sig mot att bilderna används av fel person på fel sätt, med mindre än att bilderna aldrig fotograferas. Det som går att göra är att göra bilderna på ett sådant sätt att ingen vill kopiera dem.

Arctic skrev:
Här skulle man kunna gå in och säga att "bildstöld" i det här hänseendet är fullständigt omöjlig. Har du kvar bilden? Vad är det då i så fall någon har stulit?

Men jag avstår ;-)

Jag är benägen att hålla med dig. Som amatör skulle jag bli oerhört smickrad om någon hade snott en av mina bilder (fast inte om någon i affekt efter att ha läst detta vill straffa mig med en bildstöld). Kanske skulle min girighet göra sig påmind om bilden använts i något kommersiellt sammanhang. Då skulle det nog kännas rätt att kräva den ansvarige på lite stålar. Fast det är klart, allting har ju en gräns. Denna kan vara hårfin och man måste ju bedöma varje situation för sig och se vilken skada man lidit av stölden.

Det verkar ju ändå vara rätt återkommande här i forumet att folk hittar sina bilder här och där och funderar på att fakturera och sådand. Vad jag undrar är hur ni hittar era bilder? Det måste ju vara som att leta efter en nål i en höstack??

cecber skrev:
Det verkar ju ändå vara rätt återkommande här i forumet att folk hittar sina bilder här och där och funderar på att fakturera och sådand. Vad jag undrar är hur ni hittar era bilder? Det måste ju vara som att leta efter en nål i en höstack??

Det blir lite lättare att hitta sina bilder när man fotar ett speciellt område.
Själv fotar jag mest sport, framförallt fotboll.
Är ofta inne på sidor som följer samma lag som jag eller som mött mitt lag - eller fotbollssidor över huvudtaget.

Har hittat mina bilder på sidor om MFF och Fangruppers sidor. Har då meddelat dom vad som gäller med bilder men inte tagit något betalt.

Sen har Halmstad BK använt en bild utan att fråga dagen efter att MFF mött dom så det var lätt att upptäcka.

Tredje bildstölden var en ren slump då jag bläddrade igenom en Aftonbladet och såg två av mina bilder på ett uppslag ( inte fotbollsbilder)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar