ANNONS
Annons

Hur väl åldras moderna kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Purris

Ny medlem
Jag och min man har efter att levt med enbart digitalfoton under många år framkallat fotografier som vi ska göra traditionella album av. Vår fråga är vilken kvalité det är på moderna kort, hur väl de bevaras inför framtiden. Räcker det att klistra in dem rakt upp och ner i albumen (vi sätter in dem på båda sidor i varje uppslag så att de vilar mot varandra) eller bör vi montera någon form av papp eller plast emellan sidorna och i så fall vad?

Själv skulle jag nog välja "fotoalbum" som är lite mer påkostat av beprövad,rekommenderad sort, med någon form av papper som ligger emellan, så att inte fotografiernas ytor ligger mot varandra.

Finns ju lite olika "tekniker" som används för att göra papperskopior, så det bästa är nog att fråga kundtjänsten, hos det företag som ni använder för framkallning av just era pappersbilder.

/J

Jag och min man har efter att levt med enbart digitalfoton under många år framkallat fotografier som vi ska göra traditionella album av. Vår fråga är vilken kvalité det är på moderna kort, hur väl de bevaras inför framtiden. Räcker det att klistra in dem rakt upp och ner i albumen (vi sätter in dem på båda sidor i varje uppslag så att de vilar mot varandra) eller bör vi montera någon form av papp eller plast emellan sidorna och i så fall vad?

Hej !

Bilder framställs i huvudsak på två olika sätt:

-På färpapper, dvs traditionellt kemiskt färgpapper som framkallas
på samma sätt som tidigare färgkopior, troligtvis även samma hållbarhet
dvs allt från några år till 50+ beroende på process.
Det vanliga från labb.

-Med nån sorts bläckstråleutskrift, hållbarhet 50++ med bra material,
dvs pigmentfärg på högklassigt papper.

3v+ i sämre eller sämsta fall.
( Jag skrev ut med billigaste bläck, förvarades mörkt, synlig förändring efter 2v )

Givetvis beror det även på vilka gränser man har, räcker det att känna igen
motivet, eller gäller minsta synbara förändring ?

Lika viktigt är montaget, syrafria blad, korrekt eller inget lim osv.

--------------------

Den slutsatsen jag kommer till är att korrekt gjorda bilder rätt monterade
i något album håller unigifär lika länge som ett tidigare album med fägbilder,
dvs ett album fråm 60-70 taler ser ofta lite blekt ut, har bilder
varit i ljus så oftast betydligt blekare.

//MW

Tack för era synpunkter!

Jag är ledsen att jag inte har svarat tidigare, men vi blev föräldrar för knappt två veckor sedan så det har kommit lite annat emellan ;) Då ska jag börja med att mejla företaget som gjorde bilderna och se vad de säger...

Jag är ledsen att jag inte har svarat tidigare, men vi blev föräldrar för knappt två veckor sedan så det har kommit lite annat emellan ;) Då ska jag börja med att mejla företaget som gjorde bilderna och se vad de säger...

De flesta av dem har ingen aning om hållbarheten. Och de flesta arbetar på färgfotopapper från Fuji, som har en OK hållbarhet, cirka 30 år framme i ljus. Betydligt längre om de förvaras mörkt. Ska ni få in dem i album, se till att ni har syrafri kartong. Färgfotopapper idag har betydligt bättre hållbarhet än de från 60-70 talen.

Bilder som ska upp på väggen blir bäst på bläckstråletskrifter med pigment. Hållbarheten är 50-100 år.

Bilder som ska upp på väggen blir bäst på bläckstråletskrifter med pigment. Hållbarheten är 50-100 år.

Min sambo kommer från Filippinerna och hennes mamma har fått mängder av bilder av sin dotter som hon satt upp på väggarna, utan skyddsglas. Bilderna är 3-10 år gamla, utskrivna på Epsons semiblanka plastpapper (vilket jag trodde skulle klara sig bäst), med Epson 800, 2400 och 3800 pigmentskrivare.

Nästan alla bilderna ser mer eller mindre förstörda ut, trots att de hänger fritt från direkt solljus. Vissa av dem har gulnat i papperet och färgerna (framför allt hudtoner) är definitivt inte som de var när jag skrev ut dem. Förmodar att det är den höga, konstanta luftfuktigheten som gör att de tar stryk, trots låg ålder.

Nuförtiden är det ju ganksa billigt att beställa fotoböcker istället för att klistra album.
Hållbarheten på sådana tryckta böcker borde väl vara rätt rejäl va?

Petter ...

Min sambo kommer från Filippinerna och hennes mamma har fått mängder av bilder av sin dotter som hon satt upp på väggarna, utan skyddsglas. Bilderna är 3-10 år gamla, utskrivna på Epsons semiblanka plastpapper (vilket jag trodde skulle klara sig bäst), med Epson 800, 2400 och 3800 pigmentskrivare.

Nästan alla bilderna ser mer eller mindre förstörda ut, trots att de hänger fritt från direkt solljus. Vissa av dem har gulnat i papperet och färgerna (framför allt hudtoner) är definitivt inte som de var när jag skrev ut dem. Förmodar att det är den höga, konstanta luftfuktigheten som gör att de tar stryk, trots låg ålder.

Hög luftfuktighet och hög värme är inte så bra för bilder. Om de hänger direkt mot en vägg utan något skydd kan också pappret gulna från de syror som finns i trä och färg. De siffror på hållbarhet som snurrar runt på nätet förutsätter bakom glas och mot syrafri kartong.

Stefan

Nuförtiden är det ju ganksa billigt att beställa fotoböcker istället för att klistra album.
Hållbarheten på sådana tryckta böcker borde väl vara rätt rejäl va?

Petter ...

Fördelen med fotoböcker är ju att de förvaras mörkt större delen av tiden. Ryck ut en bild och sätt på på väggen och du ser att framförallt den gula färgen inte håller något vidare.

Så vare sig det är bilder som är utskrivna med den ena eller den andra tekniken eller tryckta bilder så gäller att om de förvaras mörkt håller dagens material mycket bra.

ANNONS