Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur utlösa speedlite-blixtar med ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag skall bygga upp ett enkelt blixtpaket med ca tre hot-shoeblixtar paraply / softbox. Tanken är att bygga upp det kring canons RT-system. T.ex. har Yongnuo annonserat ut att de kommer att släppa blixtar och sändare som är kompatibla med canons RT-system.

Nu till frågan.

Jag vill kunna använda mig av en ljusmätare för att mäta blixtljuset. Hur går man till väga för koppla ihop ljusmätaren med blixtsystemet? Vilken typ av ljusmätare behöver jag?

Skriv gärna ett par rader och fråga om jag varit oklar

Jag är inte så insatt i detta med ljusmätare, men jag trodde att de flesta bara visade rekommenderade inställningar genom att mäta ljuset dina blixtar belyser objektet med. Jag kommer själv att följa denna tråd med intresse då jag själv går och funderar lite i dessa banor. Yongnuo har verkligen rört om i grytan nu, men det var väl bara en tidsfråga innan någon skulle göra det egentligen.

/ Stolpe

Jag är inte så insatt i detta med ljusmätare, men jag trodde att de flesta bara visade rekommenderade inställningar genom att mäta ljuset dina blixtar belyser objektet med. Jag kommer själv att följa denna tråd med intresse då jag själv går och funderar lite i dessa banor. Yongnuo har verkligen rört om i grytan nu, men det var väl bara en tidsfråga innan någon skulle göra det egentligen.

/ Stolpe

Jo det är ljusmätarens funktion.

Kan man koppla ihop ljusmätaren med canons rt-e3 via en sync-kabel och en hot-shoeadapter? Då kan man röra sig fritt och när man trycker på testknappen på ljusmätaren skickas en signal till st-e3 via kabeln. St-e3.i sin tur tänder blixtarna.

Tänker jag rätt eller fel? St-e3 återmonteras på kameran närcljusmätningen är klar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar