Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur utforma kontrakt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Jag ska skicka ett antal bilder tagna på en festival till en kille som ska använda de i ett fimprojekt som är ickekommersiellt.

Jag vill ha på papper hur bilderna får användas. Jag tar inget betalt i pengar utan det har varit ett sorts utbyte av tjänster.

Vilkoren är att de bara får användas sålänge det inte han inte tjänar något på filmen, för då ska en lämplig ersättning betalas till mig. Bilderna får användas i filmen, på hemsidan och i reklam för filmen.

Någon som har något förslag på hur detta ska utformas?

MVH Jens

Kontrakt mellan fotograf z och person x angående användandet av bilderna a, b och c.

Person x får använda bilderna a,b och c i filmen y, filmens hemsida (en tidsbegränsning kan vara aktuell) och marknadsföring kostnadsfritt under förutsättning att filmen y produceras ideellt.

Om filmen y ger en ekonomisk vinst ska fotograf z ta del av den vinsten i enlighet med följande fördelning:

*Vinstfördelning*

Detta avtal har framställts i två likalydande exemplar varav parterna behåller varsitt. Innehållet i avtalet kan bara ändras genom skriftlig överenskommelse mellan parterna.

*Möjligt tillägg.*
Eventuella tvister ska avgöras av (person eller instans som båda litar på).

Datum och underskrifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar