Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur usel är egentligen D60's autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonthu

Medlem
Hej! Funderar som så många andra ang valet mellan D60 och D100.

Är det egentligen någon skillnad på autofokusen i säkerhet och snabbhet? Försvinner fokusproblem i dåligt ljus med med hjälp av focusassistlampan på de bägge märkenas toppblixtar?

Skillnad i batterilivslängd? Bildkvalitet?

De flesta rekommenderar Canon men jag blir så nervös när jag läser om problemen med autofokusen. Jag vill kunna fota t ex lekande barn på samma sätt som med min gamla F90X.

Blir det Canon blir det nog ett 28-135 IS till. Håller det måttet om man vill ha bilder som går att sälja på samma sätt som bildbyråer säljer diabilder. Blir det Nikon kan man ju satsa på det rimligt prissatta 80-200D och komplettera med 18-35 t ex.

Tacksam för insatta råd i frågan!

Jonas Thun

Kustfoto skrev:
Hej! Funderar som så många andra ang valet mellan D60 och D100.

Är det egentligen någon skillnad på autofokusen i säkerhet och snabbhet? Försvinner fokusproblem i dåligt ljus med med hjälp av focusassistlampan på de bägge märkenas toppblixtar?

Skillnad i batterilivslängd? Bildkvalitet?

De flesta rekommenderar Canon men jag blir så nervös när jag läser om problemen med autofokusen. Jag vill kunna fota t ex lekande barn på samma sätt som med min gamla F90X.

Blir det Canon blir det nog ett 28-135 IS till. Håller det måttet om man vill ha bilder som går att sälja på samma sätt som bildbyråer säljer diabilder. Blir det Nikon kan man ju satsa på det rimligt prissatta 80-200D och komplettera med 18-35 t ex.

Tacksam för insatta råd i frågan!

Jonas Thun

Med tanke på rubriken låter det redan som om du har svaret i hand?

Nu använder jag inte någon av dessa kameror.. men om du har tänkt lägga ner pengar på dessa objektiv så kan du säkert följa en rallybil utan problem, dvs det kommer nog säkert att funka utmärkt på lekande barn också :) Det är just mörka platser, inomhus, kvällsljus som det blir problem. Det är iaf vad jag märkt med min Fuji S2:a, det tar lite längre tid.. men jag har aldrig haft problem med det.

//Christian

Senast ändrad:
Kustfoto skrev:
på samma sätt som med min gamla F90X.

Blir det Canon blir det nog ett 28-135 IS till.
Om snabb AF är viktigt för dig och det är problem med AF i svagt ljus borde du kanske titta på mer ljusstark optik. Ljussvaga zoomar försämrar AF-funktionaliteten mycket eftersom mätningen görs vid full öppning.

Skulle vilja säga mycket gnäll..speciellt från de som inte ens har kameran ifråga. Christan Nilsson som är teknik redaktör på tidningen foto sa till mig... Nej, den har likvärdig autofokus med EOS 300. Visst missar den i svagt ljus, men hur ofta är det så svagt ljus?

Nu säger ni.. jaha...likvärdig med EOS 300 men det är ju en billig kamera...... Ja..men det är den digitala tekniken i D60 som du betalar för, vill man ha snabb AF finns 1D att tillgå, då till en helt annan prislapp. Skulle tro att D60's AF funkar utmärkt till de flesta fotografer.

jag vill faktiskt inte hålla med riktigt.. har haft en D60 (och före det en D30). Personligen tycker jag inte att autofokusen fungerar tillfredsställande.
Jag menar, om t.ex. min granne med flickvän och barn kommer och går på vägen utanför så vill jag självklart att det ska gå få en skarp bild utan bekymmer med aiservo autofokus på låt säga ett 70-200/2.8.
Det fungerar inte till 100%..

Jag rekommenderar att du lånar en kamera o testar plåta dina "vanligaste motiv" eller liknande, och sen kollar på bilderna i en dator. Därefter kan du kanske avgöra om du tycker autofokusen räcker till för dina behov.

Angående svagt ljus så fungerar den ändå hyfsat, problemet jag anser kameran har är ju prestandan i aiservo läge på autofokusen, one-shot fungerar för det mesta helt ok. Med aiservo är den på tok för .. vad ska man säga.. slöuppdaterande. Det känns som den hugger väldigt väldigt sakta.

För övrigt är D60 en underbar kamera (på många områden), framförallt bildkvalitén. Synd bara på den i mitt tycke undermåliga autofokusen.

Här kanske jag skulle kunna bidra med mina erfarenheter eftersom jag under en helg hade tillgång till en D60 som jag jämförde mot min egna EOS 300.

AF'en på D60n hade inte skuggan av en en chans mot EOS 300 ens om jag gav D60n fördelen av ett *mycket* bättre objektiv.

Det var flera tillfällen inomhus där jag aldrig fick D60's autofokus att låsa överhuvudtaget där min EOS 300 lyckades utan större problem.

/Micke

D100

Om du redan har ett Nikonsystem sa sparar du ju pengar pa objektiv om du fortsatter med en D100. Jag har sjalv en D100 (har aldrig testatD60) och jag ar otroligt nojd med autofocusen (och allt annat)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar