Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur undvika damm på inskannad bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Jag testade att scanna in A4 i 1200 dpi med en CanonScan 4400F och resultatet blev extremt dammigt! Kan det ha blivit nån statisk historia pga att jag scannar extra högupplöst? (inscanningen pågår en lång stund då).

Vad borde jag göra för att slippa detta damm? Särskilt antistat-medel?

Min tanke var att scanna in en massa bilder jag har och så högupplöst som möjligt. Men jag är osäker på vad som ger bäst resultat - scanning eller avfotografering med min Canon Eos 20D?

Bilagor

• damm.jpg
    damm.jpg
    13.2 KB · Visningar: 323
Rent och dammfritt, på scanner och på bilden. Om bilden är en A4 du scannat in på en flatbäddsscanner och resultatet är typiskt är det något allvarligt fel på bilden (ytan kan hålla damm), scannern (kan vara dammig på båda sidor av glaset) eller städningen (ta inte illa upp, men du förstår vad jag menar,)

Kontrollera till exempel en scanning av en "tom bild" så du inte har damm och skräp på insidan av scannerglaset.

PS: Jag har sysslat en del med reprofoto. En scanner som inte är trasig eller full med damm skall normalt vara betydligt enklare att jobba med och dessutom ge minst lika bra resultat. Skall du fotografera av dina bilder med en kamera kommer du att få slipa på tekniken ordentligt, skaffa ett reprostativ, belysniong och sannolikt köpa ett macroobjektiv, för planskärpans skull. Scanner är inte dumt!

Jag har väl inte använt allra bästa rengöring av scannern (fönsterputs och en handduk) men när jag scannar in min bild i 1200dpi så fyrdubblar jag storleken och kanske är det därför jag märker så mycket mer damm?! Om jag scannar in den i 300 dpi så får jag inte upp bilden så stort att dammet märks riktigt.

Fast nu blev jag ju sugen på att scanna in i fyrdubbel storlek :)

Jag har väl inte använt allra bästa rengöring av scannern (fönsterputs och en handduk) men när jag scannar in min bild i 1200dpi så fyrdubblar jag storleken och kanske är det därför jag märker så mycket mer damm?! Om jag scannar in den i 300 dpi så får jag inte upp bilden så stort att dammet märks riktigt.

Fast nu blev jag ju sugen på att scanna in i fyrdubbel storlek :)

Det skall vara enklare att få "dammfritt" om man gör som du, än om man scannar in diabilder, till exempel. Att du sedan inte behöver 1200 dpi på redan framkallade och kopierade pappersfotografier (upplösningen på bilden i sig skulle motsvara 300 dpi, ungefär) är egentligen en annan sak, men rent och dammfritt skall du kunna få.

För fullständighetens skull: Du har väl noga tittat efter så att det inte är så att de här dammkornen kopierats in på fotografiet eller funnits med på negativet sedan början (intorkat damm från framkallningen)?

Annars, välkommen till klonstämpel- och "magic healing brush"-världen :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto