Annons

Hur tusan får jag igång en Canon 580EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

N.Blomqvist

Avslutat medlemskap
Köpte just en ny blixt idag, och valet föll på Canon 580EX II.

När jag kom hem och packade upp blixten och började läsa instruktionsboken insåg jag att det var någonting relativt avancerat som jag köpt. Mer avancerat kanske, än vad jag klarar av, nybörjare som jag är.

Dock tycker jag att jag i alla fall borde kunna få blixten att blixtra!
Som det är nu så tänds displayen, jag kan ändra en massa saker där, och ställa in allt mellan himmel och jord.
-Men lampan som ska tändas när blixten är fulladdad tänds aldrig, och blixten avfyras inte.

Är det något tok jag ställt till med, eller är blixten trasig?
Jag hade ganska fräscha batterier i den, och jag har brovat både med blixten monterad i blixtskon på kameran och som extern blixt.
Det närmaste avfyrning jag kommit är att det röda ljuset fram på blixten blinkat.

Kameran jag har är en Canon EOS600D

Ett väldigt stort tack på förhand!
 
Glöm det! Jag skäms... Jag skäms jättemycket...
Batterierna var nog inte så kuranta som jag först trodde.
Nu när jag tog dom efter att ha legat i laddaren i ett par timmar funkade det utmärkt.
-En stund. Jädrar vad denna blixt drar ström!!!
 
"Ganska nya batterier"?????
Det vore ju väldigt tråkigt om din blixt är defekt redan från början men börja med att stoppa i helt nya batterier. Det skall inte vara några konstigheter. Efter någon sekund skall du kunna fyra av en testblixt genom att trycka in knappen längst ner till vänster.

Edit: Någon sekund för sent
 
Jag lånar tråden lite har kört en del med blixten, och funktionen att den går ned i strömsparläge efter en tid går att slå av via kameran tydligen. Men kan jag slå av den utan att ha kameran ansluten tex när jag kör slav? Tar en fråga till hela displayen blinkar, har sökt manualen utan svar jag har tolkat det som att batterierna börjar ta slut, men jag har säkert fel? Detta gäller 580 II
 
Jag lånar tråden lite har kört en del med blixten, och funktionen att den går ned i strömsparläge efter en tid går att slå av via kameran tydligen. Men kan jag slå av den utan att ha kameran ansluten tex när jag kör slav?

Att stänga av strömsparläget går utmärkt.
Cfn 1 tror jag att det är på 580II. På MkI är det Cfn 14 som skall ändras.
(Rätta mej om jag har fel. Har ingen blixt eller instruktionsbok att kolla på just nu).
 
Glöm det! Jag skäms... Jag skäms jättemycket...
Batterierna var nog inte så kuranta som jag först trodde.
Nu när jag tog dom efter att ha legat i laddaren i ett par timmar funkade det utmärkt.
-En stund. Jädrar vad denna blixt drar ström!!!

Man skall aldrig skämmas för de frågor, som man ställde, men däremot skämmas över de frågor, som man aldrig ställde och då gick miste om erhållen kunskap eller erfarenhet. Lycka till med fotograferandet och med din fina blixt!

Mvh

NE
 
Jo men cf1 ställer du väl i kameran?

Det finns Custom functions i blixten också. Kolla på knapparna så hittar du en som heter C.Fn (längst till vänster). Håll inne den en stund så kommer du åt dessa funktioner. Dessa går att ställa på eller av (1 eller 0).
I manualen finns så klart detta beskrivet samt vad de olika funktionerna är för något. I blixten finns ingen beskrivande text. Bara C.Fn-numret samt om den står på 1 eller 0.

Här är manualen till EXII. Sid 27 visar vilka C.Fn som finns.
C-Fn-01 skall stå på 1 om du inte vill att blixten skall stänga av sig:
http://eosdoc.com/manuals/?q=580EXII*

Manualen till 580EX finns här och C.Fn-listan finns på sid 28 (ifall någon är intresserad av den): http://eosdoc.com/manuals/?q=580EX*
 
Det finns Custom functions i blixten också. Kolla på knapparna så hittar du en som heter C.Fn (längst till vänster). Håll inne den en stund så kommer du åt dessa funktioner. Dessa går att ställa på eller av (1 eller 0).
I manualen finns så klart detta beskrivet samt vad de olika funktionerna är för något. I blixten finns ingen beskrivande text. Bara C.Fn-numret samt om den står på 1 eller 0.

Här är manualen till EXII. Sid 27 visar vilka C.Fn som finns.
C-Fn-01 skall stå på 1 om du inte vill att blixten skall stänga av sig:
http://eosdoc.com/manuals/?q=580EXII*

Manualen till 580EX finns här och C.Fn-listan finns på sid 28 (ifall någon är intresserad av den): http://eosdoc.com/manuals/?q=580EX*

Tack Monty jo den listan hade jag set men i min dumhet antog jag att det var kameran som styrde,så jag läste inte klart. Ibland är man inte skarpaste kniven i lådan. Den blinkande displayen har du tips om den med?
 
Glöm det! Jag skäms... Jag skäms jättemycket...
Batterierna var nog inte så kuranta som jag först trodde.
Nu när jag tog dom efter att ha legat i laddaren i ett par timmar funkade det utmärkt.
-En stund. Jädrar vad denna blixt drar ström!!!

Tror du behöver nya batterier. Jag kör med 2300mAh och brukar kunna få ut ett par hundra bilder innan blixten ger upp, dock brukar jag bara köra på 1/4 styrka.
 
Tack Thomas

Provade detta och som du säger ger skivan den effekten, men jag har nog glapp i min skiva för jag kan få blixtdisplayen att blinka lite närsom. Och jag har nästan aldrig använt skivan och har aldrig upptäckt något samband mellan blinkningar och det jag gjort med blixten. Men jag ska vara mer observant och se om jag kan lista ut när det uppträder.

Michael
 
Skivan måste tyckas ner i botten ordentligt för att det ska registreras att den inte är utdragen.
 
Senast ändrad:
Tack Thomas

Provade detta och som du säger ger skivan den effekten, men jag har nog glapp i min skiva för jag kan få blixtdisplayen att blinka lite närsom. Och jag har nästan aldrig använt skivan och har aldrig upptäckt något samband mellan blinkningar och det jag gjort med blixten. Men jag ska vara mer observant och se om jag kan lista ut när det uppträder.
Michael

Det lär väl sitta en brytare eller liknande som känner av att skivan är ute, så det kan ju vara där det är något fel.
Har du garanti kvar på blixten så skall du nog utnyttja den om det ser ut att vara så.

Lycka till!
/T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.