Annons

Hur tonar jag enligt länk?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
http://www.atvidabergsff.se/start.asp?teamid=1659
http://www.svenskalag.se/start.asp?teamID=2630

Jag försöker göra en header-bild till min fotoklubbs hemsida och har sneglar på de lokala sportklubbarnas headrar och vill likna dem. Bandyklubbens bild har jag tagit men sen har nån annan fixat med dem innan den hamnade där. Det jag vill göra är en bild av några gamla kamror som skall tonas i samma stil som headrarna som jag länkat till. Men, tusan det var svårare än jag trodde.

För att krånga till det vill jag att det skall matcha med #006699, #6699CC, #99CCFF som är hemsidans färgprofile eller man nu kallar det.

Jag har provat gadient mapp och matat in #006699, #99CCFF men det blev allt annat än bra. Max- och min-tonerna blev ju vad jag skrev. Bäst blev det om jag körde hue/saturation och kryssade colorize. Men hur väljer jag färg så det matchar?

Jag tror mig se ett samband mellan om man dubbeklickar på aktuell färg (på verktygsfältet) och skriver in #99CCFF i nedersta rutan. I översta rutan står det då 210 (jag är inte helt säker vad det betyder) och skrev in samma siffror i hue/saturation i raden "hue". Mitt ögonmått säger att färgerna matchar.

Hur gör man?

Konvertera först till svartvitt på lämpligt kontrastrikt sätt.

Sätt sen ett blåfilter (photo filter) på hela klabbet och dra upp density till full eller nära full. Du kan välja vilken blåton du vill genom att klicka på "color-boxen"

Då bör det bli som du vill.

Bättre kontroll över slutresultatet får du genom detta upplägg:

- Under det lager som innehåller bilden lägger du ett tomt lager som du antingen fyller med den önskade färgen (med hinken) eller använder Lagereffekter >> Färgövertäckning

- För lagret som innehåller bilden du vill påverka sätter du läget till Luminicens"

- Överst lägger du ett justeringslager med tex Intensitet/Kontrast

Nu kan du dels leka med nyansen i det underst lagret, dels med Nivåer i mellanlagret och med både intensitet och kontrast i justeringslagret tills du hittar det du vill ha.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto