Annons

Hur tolka specarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Jag kan mycket lite om videokameror men blev lite intresserad av denna som också fått goda omdömen i ett test jag hittade. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GC-PX100

Men jag är lite osäker på ett par saker:
1. Är "29.5-295mm" att jämföra med motvarande för "vanlig" optik eller gör sensorstorleken att det egentligen blir något annat?

2. Det står zoom: 10x (18x dynamisk) och senare även digital zoom 64x. Men vad är "dynamisk zoom"?

Mitt tilltänkta användningsområde är fågelfilmning och jag sätter nog prisgränsen vid c:a 10.000:- Kanske någon har tips på något ännu bättre?

1. Är "29.5-295mm" att jämföra med motvarande för "vanlig" optik eller gör sensorstorleken att det egentligen blir något annat?
Här är specifikationerna från JVCs hemsida. Videokamerans verkliga brännvidd är 3.76 - 37.6mm, det som Cyberphoto listar är 35mm ekvivalent brännvidd. Lite slarvigt av Cyberphoto att inte skriva ut det.
2. Det står zoom: 10x (18x dynamisk) och senare även digital zoom 64x. Men vad är "dynamisk zoom"?
På JVCs hemsida står det att dynamisk zoom endast gäller 720p-läget, så jag skulle gissa på att videokameran helt enkelt använder en mindre del av sensorn istället för att använda hela sensorn och skala ned. Så det är förmodligen aningen bättre än digital zoom eftersom man minskar storleken på både sensorn och videon. Men det är bara en gissning från min sida, det kan vara något helt annat.

Stort tack!
Din gissning vad avser den "dynamiska zoomen" verkar rätt rimlig. Dessvärre får jag väl säga, skulle gärna haft 18x i full HD.

Tror du inte att brännvidder motsvarande 300 mm på småbild kommer att vara lite väl kort.? Jag förutsätter att du tänker använda gömsle, men ska du ha en närbild av någon småfågel kan du nog inte vara mer än 3-4 meter bort om det ska se vettigt ut. Är det större fåglar som änder, kanske omkring 10 meter. Tänk dessutom på att ett bra stativ och stativhuvud som håller för så långa brännvidder kommer att kosta rätt många tusenlappar om du inte redan har ett bastant stativ.

Jo, du har nog rätt där. Hade det varit 18x "riktig optisk zoom" så hade det ju motsvarat närmare 600mm vilket vore mer användbart. Beträffande stativ så är jag dock ganska välförsedd.
Får nog titta efter något annat. Finns det överhuvud taget något riktigt bra i den prisklass jag tänkt mig?

Jo, du har nog rätt där. Hade det varit 18x "riktig optisk zoom" så hade det ju motsvarat närmare 600mm vilket vore mer användbart. Beträffande stativ så är jag dock ganska välförsedd.
Får nog titta efter något annat. Finns det överhuvud taget något riktigt bra i den prisklass jag tänkt mig?

Kanske någon begagnad m43 kamera med adapter och gammalt likaså begagnat längre tele. Ett 300 mm på en sådan skulle motsvara 600 mm på småbild Ett annat alternativ kunde vara någon nikon 1 kamera med adapter och tele. Med 2.7 ggr crop faktor skulle ett 300 mm tele motsvara bildvinkeln på ett 810 mm objektiv på småbild. Ett gammalt begagnat Tokina 400/5.6 får du säkert för någon tusenlapp och då skulle du komma ännu närmare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar