Annons

Hur testar man ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.Ö

Ny medlem
Jag köpte nyligen ett nytt objektiv till min Canon 350D, ett Sigma 18-50mm F2.8 EX DC.
Tidigare har jag använt det kitobjektiv som medföljer. (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)

Enl. dom fina recensioner som finns på fotosidan om sigmas objektiv, så trodde jag att jag skulle få en kvalitetshöjning på bilderna, framförallt skärpan.
Men till min stora besvikelse så känns det inte så, snarare tvärtom.
Har tagit bilder både med mitt gamla objektiv och med mitt nya (samma motiv) men kan inte se någon skillnad (med samma inställningar).

Men, frågan är om någon har tips på hur man testar objektiv mer "vetenskapligt" och under vilka förutsättningar (motiv, ljus m m).

Låt dig inspireras av dpreview.com.
De tar kort på exakt samma sak. En uppsättning med en analog klocka, en kritask och några fler saker. Sedan zommar de in så mycket de bara orkar och litar svagheter.
Gör likadant: Använd stativ, ta kort på exakt samma motiv, som ska innahålla många smådetaljer. Kolla i hörnen, kolla vid olika bländartal osv.

Joakim.Ö skrev:
...

Men, frågan är om någon har tips på hur man testar objektiv mer "vetenskapligt" och under vilka förutsättningar (motiv, ljus m m).

Det viktigaste är som sagt att förutsättningarna är desamma. Man kan endera använda sig av ett stilleben i form av diverse prylar. Dock kan det vara ganska svårt att testa optik på det sättet, då skärpedjupet inte alltid räcker till.
Mitt förslag är att gå på Timari eller dylikt och köpa sig en kartongbit på ca 50*70cm och sedan limma fast ett antal sedlar/rikskuponger eller liknande. Gärna nån gretagmacbeth colorchecker eller liknande så att du kan vitbalansera. Sätt nåt riktigt detaljerat nära mitten på kartongen och något ute i godtyckligt hörn. "spika" upp kartongen på lämplig vägg och placera kameran vinkelrätt mot denna. Takbelysning eller alla reflekterade ljuskällor brukar funka bra så länge de lyser någerlunda jämnt på hela ditt fotoobjekt.
Sen är det bara att sätta kameran på stativ och fokusera manuellt. Kläm av bilder på alla relevanta bländare (Kör bländarförval på kameran)
Du behöver inte göra det, men jag tycker att man får bra och jämförbara resultat om man hela tiden försöker åstadkomma samma utsnitt, oavsett brännvidd.

Plocka in bilderna i datorn och kika på dem samtidigt i t.ex. photoshop.

Ta gärna någon bild i naturligt ljus utomhus också för att se andra intressanta saker som kromatisk abberation, bokeh och sådant. Motljusbilder visar på linsöverstrålning och sådant. Den berömda tegelväggen (eller andra raka geometriska mönster) visar hur mycket distorsion linsen genererar.

MVH /Micke

Det beror väl på hur pass vetenskapligt man vill göra det. Man kan ju mäta upplösning, CA och distortion med olika programvaror tex.

Jag har gjort lite enklare tester genom att skriva ut text på ett A4-papper. Med lite vidvinkligare objektiv kan det vara käckt att ha lite större, förstås.

Sedan får man se till att efter bästa förmåga rikta kameran så att man har filmplanet helt parallellt med motivet.

Sedan tar man, utan att flytta kameran, ett gäng bilder med respektive objektiv på olika brännvidd och bländare. 18mm, bländare 2.8, 4, 5.6, 8 och så likadant på 24mm, tex, osv osv.

Sedan tittar man hur det ser ut i mitten:

http://i.pbase.com/v3/38/606138/1/51892655.70210centre.jpg

och i hörnen:
http://i.pbase.com/v3/38/606138/1/51892661.70210corner.jpg

Jag köpte ett Sigma 18-50 2,8. Fin kvalitetskänsla, men tyvärr fokuserade den konstant en bit bakom vald plats. Enligt verkstaden ett vanligt fel hos kombinationen Canon/Sigma. Se bifogad bild, fokus ligger i den röda punkten. Nu är sigma 18-50 2,8 och sigma 70-200 2,8 (led av grov frontfokus) inne hos jättetrevliga Zieger Teknik på garanti-justering. Jag mailade dem, och nästa dag ringer en mycket trevlig herre upp mig. Efter en stunds prat kommer vi övrens om att jag ska skicka in huset och gluggarna på justering. Tilläggas kan också att mina Canon-gluggar fokuserade korrekt.

Bilagor

• sigma dc 18-50 2,8 j.jpg
    sigma dc 18-50 2,8 j.jpg
    46 KB · Visningar: 471
Du kan testa ditt objektiv hemma, huvudsaken är att du kan upprepa testen. Dvs återupprepa samma ljus, testobjekt och kameran på ett stadigt stativ.Lägga focuspunkt exact.
Ett exempel på testmotiv.Här kan man även se hur objektivet klarar brytningsfel, överstrålning etc.
Förutom att testa objektivet kan man även få vägledning om hur olika kameror klarar att återge motivet från det svartaste till det vitaste mm mm
Den som läste Photodo känner säkert igen motivet.
Test Fuji S2 för några år sedan där vi tittade på vad de 12 milj (interpolerade) pixlarna innebar i detaljåtergivning gentemot 6 miljoner.
S2 uppvisade något högre faktisk upplösning än exv D60
Mikael

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    27.2 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar