Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man reda på blixtens ledtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusCal

Aktiv medlem
Jag hoppas jag är i rätt forum, annars får jag be någon som kan flytta det dit det hör hemma.

Som sagt, hur tar man reda på en blixts ledtal?
Jag håller på och bygger en egen blixt och skulle vilja veta hur jag tar reda på vad den har för ledtal.

Jag har inga problem med intrikata matematiska ekvationer så ös på bara :)

Ledtalet är avståndet till motivet i meter x vald bländaröppning vid korrekt exponerad bild. Du kan alltså testa dig fram med blixt o kamera tills dess du får till en korrekt exponering. Med exp-automatik i kameran så får du till det med ett skott eller två.

(
Jag hoppas jag är i rätt forum, annars får jag be någon som kan flytta det dit det hör hemma.

Jag håller på och bygger en egen blixt och skulle vilja veta hur jag tar reda på vad den har för ledtal.

Enligt wiki

Ledtal = ( Bländare * Avstånd (m) ) / roten ur(ISO/100)

Sen är de bara å testa å se hur långt den räcker så får du ett ledtal.

Om du testar med iso 100 ska de räcka med ekvationen

Ledtal = Bländare*Avstånd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal

Är en fullkomlig idiot på matematik, men man borde ju kunna använda ett normalobjektiv och på så vis få fram ett avstånd som blixten klarar av att lysa ut vid iso100. Sen kan man ju räkna fram resten om man inte är som jag =)

Eller så kanske du kan låna en blixtmätare av något slag.

EDIT: Sen som vanligt =)

Ledtalet är avståndet till motivet i meter x vald bländaröppning vid korrekt exponerad bild. Du kan alltså testa dig fram med blixt o kamera tills dess du får till en korrekt exponering. Med exp-automatik i kameran så får du till det med ett skott eller två.

Jo vad ledtalet i sig är har jag koll på. Problemet är hur jag tar reda på det.
Men det är klart, om jag känner avståndet och bländaren och tar en korrekt exponerad bild så visst.
Men då uppstår nästa problem; vad är en korrekt exponerad bild?
Jag har ett gråkort jag skulle kunna fotografera på säg 2 meters avstånd med bländare f/8 och ISO 100. Sen skulle jag ju kunna ta pipetten i PS och ta reda på färgen, om den då säger RGB = (128, 128, 128), är då mitt ledtal 16?

Men det är klart, om jag känner avståndet och bländaren och tar en korrekt exponerad bild så visst.
Jag har ett gråkort jag skulle kunna fotografera på säg 2 meters avstånd med bländare f/8 och ISO 100. Sen skulle jag ju kunna ta pipetten i PS och ta reda på färgen, om den då säger RGB = (128, 128, 128), är då mitt ledtal 16?

Om du fotar iso 100 så bör de stämma

Kan nog stämma, men jag är inte säker. Annars kan du ju fota något helt vitt, helt svart, eller ett jättegråkort, och se hur histogrammet visar.

En blixtljusmätare eller spotmätare med blixtljusmätning hade varit det bästa, då eliminerar man många felkällor. Tar man in bilden i datorn så måste man se till att den är så opåverkad som möjligt. Gammakurvan kommer man inte från, såvida man inte tar in bilden linjärn. Fast då blir mätningningen svårare, eftersom nivå 128 i en linjär bild inte är 128 i en gammakorrigerad bild.

Sen beror det ju självklart på hur höga krav man har :) Det kan säkert fungera bra att råframkalla bilden helt "neutralt", altså alla reglage "i mitten" :)

Ta en bild på gråkortet i vanligt ljus där du mätt med kamerans vanliga mätare och använd det RGB-värdet som referens. Då får du ett ledtal som stämmer med vad du är van vid från vanliga bilder utan blixt.

Tänk också på att du kan få rätt olika ledtal om du mäter i ett ljust rum eller utomhus eftersom det ljus som reflekteras från väggar och tak bidrar med mer ljus än man kan tro.

Jag får helt enkelt ta lite bilder i olika ljusförhållanden med och utan blixt på diverse saker och sen sätta mig ner o räkna lite.

Varför gör du en egen blixt? Är det skolarbete eller bara bygglusta? Du får berätta lite om ditt bygge! :O)

Riktigt så enkelt är det inte.
Det finns egentligen (vad jag vet) ingen standard för hur det skall beräknas.

Nikon vet jag att de lyser ut en 35mm optik.
Medans Canon "putsar" sina siffror genom att mäta med 50mm optik.
I alla fall var det så här dem mätte på den analoga tiden.

Och ingen av dem har fel.

Sen är ju frågan om man behöver ledtalet för egna beräkningar eller för att kommersiellt sälja produkten. För egna blixtljusberäkningar fungerar det självklart alldeles utmärkt med ett eget uppmätt ledtal, trots avsaknaden av standard över testförfarande.

Absolut, se länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1388803#post1388803

Jo jag har gjort en ringblixt. Anledningen är att dom är så himla dyra. Och ja, bygglusta så klart också, alltid skoj att knåpa ihop egna saker :)

Ni förtjänar en eloge för era byggen, de ser väldigt välgjorda och stabila ut.

Storlekarna och det diffusa ljuset gör dock att ledtalsberäkningarna sätts ur spel på korta avstånd (korta i förhållande till kakformen alltså:) Hela ledtalsmetoden bygger ju på att ljuset avtar med kvadraten på avståndet och förutsätter att ljuset kommer från en källa som kan betraktas som punktformig i förhållande till avståndet. Jag skulle föreslå att du mäter upp ljuset på några olika avstånd inom det område du främst tänker använda blixten och gör ett diagram istället för eller som komplement till ledtalet. Om inte annat så märker du då om det är ett reellt problem i ditt fall eller inte.

Samma fenomen får man naturligtvis även i vanliga fall men då är ju storlekarna mycket mindre och problemen dyker därför bara upp på så korta avstånd att man sällan märker det annat än vid ren makro. Ledtal är ingen noggrann vetenskap som du märker:)

Ni förtjänar en eloge för era byggen, de ser väldigt välgjorda och stabila ut.

Storlekarna och det diffusa ljuset gör dock att ledtalsberäkningarna sätts ur spel på korta avstånd (korta i förhållande till kakformen alltså:) Hela ledtalsmetoden bygger ju på att ljuset avtar med kvadraten på avståndet och förutsätter att ljuset kommer från en källa som kan betraktas som punktformig i förhållande till avståndet. ...

...
Ledtal är ingen noggrann vetenskap som du märker:)

Tack så mycket!

Ja det är klart, på korta avstånd blir inte problemet endimensionellt längre.
En gissning är nog att bortom 10xD så skulle det återgå till endimensionellt. Men det skulle handla om avstånd på >2,5 meter och det kan jag inte tänka mig är ett särskilt realistiskt avstånd. Inte ens för porträttfoto med ringblixt.
Själva poängen är ju att få ett diffust ljus och om man vill fota på så långa avstånd så är det inte särskilt diffust längre.
Jag får nog plotta lite mätvärden o se vad jag kan få ut av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar