Annons

Hur tar jag bra inomhusbilder med SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

A Forsell

Medlem
Jag vill ta bra inomhusbilder på min lille son och har experimenterat en del med SB800:an tillsammans med D70. Tycker att många bilder blir lite trista med blixten trots att jag riktar den snett upp i taket. Jag får bättre resultat utan blixt och med mitt 50mm/1.8D objektiv. Problemet blir ju tyvärr rörelseoskärpan i bilderna eller för litet skärpedjup om jag kör på max bländaröppning.

Kanske bör jag använda TN-A1 filtret som följde med SB-800 för att få ljus som bättre matchar belysningen hemma? (har halogen-spottar i taket som huvudbelysning med färgtemperatur 2900)

Tacksam även för rekommendationer på inställningar såsom ISO, vitbalans och exponeringsjustering. På filtret står det +1.0EV, vad menas?
 
Nu är jag långt ifrån någon expert på att fota med blixt. Jag har bara testat litegrann och äger inte själv någon blixt ännu, men använd relativt lång slutartid. 1/30 kan du utan problem använda på "normala" brännvidder för inomhusfoto. Då kommer blixten att "låsa" motivet, medan den långa slutartiden kommer att göra att du ändå får in ganska mycket av det naturliga ljuset. På så sätt får du det bästa av två världar sas.
Sen får du prova dig fram lite ang vilken vitbalans som funkar bäst.

Ang. filtret så skulle ju +1EV kunna innebära att man får kompensera med +1EV med filtret på, eftersom det tar bort en del ljus. Om man använder i-TTL borde det sköta sig självt tycker jag dock.
 
Själv tycker jag det är bäst att rikta blixten rakt upp i taket istället för snett upp. Använd gärna B-ttl läget när det finn dagsljus att jobba med. Fota i Raw, så kan du lätt kompensera för om bilderna blir något underexponerade vilket jag tycker att dom kan bli i många fall. Själv är jag supernöjd med SB-800an. Den skapar oftast ett mycket fint ljus jämfört med den inbyggda som gör att ansikten blir i det närmaste utfrätta, bakrunder blir mörka och fulla med fula skuggor.
 
Hej

Vid blixtfotografering inomhus har jag kommit fram till följande metod (som funkar bra för mig)

Experimentera fram vilket ISO som behövs för att få välexponerade inomhusbilder utan blixt runt 1/20 - 1/60.

Kör kameran helt manuellt på de tider som ger bra resultat.

Låt i-TTL sköta exponeringskontrollen av motivet.

I och med att man själv styr "bakgrundsexponeringen" går det faktiskt bra att slå blixten rakt på som upplättning.


Om det är väldigt mörkt i rummet kanske det inte funkar att göra såhär men om man har ljus från ett eller flera fönster kan det bli väldigt bra.

/Anders
 
Tack för alla tips!

Min erfarenhet efter ytterligare övning är att det oftast blir bäst med balanserad upplättningsblixt och med filter på blixten samt vitbalansen satt till glödlampsljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.