Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar jag bättre crossbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Tycker det saknas fart i många bilder. Testa att köra på lite längre slutartider och följ motivet så att du får en skarp förare/hoj och rörelseoskärpa i bakgrunden. Ger mer känsla av fart så.

Sedan tycker jag du skulle pröva lite snävare utsnitt. Tex närbild på föraren och skit i att inte hela hojen kommer med. Så man ser blicken, skitiga kläder etc

Du har också väl många ryggtavlor på bild.
 
Jag håller med de föregående talarna om utsnitt och rörelseoskärpa (och bakgrundsoskärpa).

Gjorde våld på en av dina bilder lite snabbt (hoppas du ursäktar).
Jag tycker att man får fram mycket mer av kamp och kraft och fart bara genom att skära ut lite snävt runt åkarna. Som här.

Petter ...
 

Bilagor

  • C50D_IMG_7916.jpg
    C50D_IMG_7916.jpg
    22.6 KB · Visningar: 696
För att få action i bilder så kan man prova:
- Tajt utsnitt, beskär bilden så hårt som du bara vågar gärna redan i kameran (och då kan ett lååångt teleobjektiv vara bra att ha)
- Ansikten, ett ansikte säger mer än tusen ryggtavlor
- Grodperspektiv, en låg position ger ofta mer fart än en hög
- Panorering i kombination med lång slutartid (Panoreringstips finns här)

Prova dessa tips antingen var för sig eller kombinera valfritt antal tills du hittar farten i dina bilder.
 
För att få action i bilder så kan man prova:
- Tajt utsnitt, beskär bilden så hårt som du bara vågar gärna redan i kameran (och då kan ett lååångt teleobjektiv vara bra att ha)
- Ansikten, ett ansikte säger mer än tusen ryggtavlor
- Grodperspektiv, en låg position ger ofta mer fart än en hög
- Panorering i kombination med lång slutartid (Panoreringstips finns här)

Prova dessa tips antingen var för sig eller kombinera valfritt antal tills du hittar farten i dina bilder.

Detta var riktigt bra förklarat. och bilderna är super snygga.
Lasse
 
Allt det som har nämnts är ju redan bra tips och rekommendationer, men vad som egentligen är viktigast tycker jag är timingen, din reaktionsförmåga att fånga momentet när det inträffar. Kan du inte fånga ögonblicket när just exempelvis det snyggaste hoppet inträffar framför dig så spelar inte allt det andra någon roll för bilden lär ändå bli kass.

Så ut och träna ofta och mycket på att få in din timing rätt och försök öka din reaktionsförmåga så du blir snabbare och även kan förutse rörelser och händelser inom den sport du ska fota så som motorcross.

Förresten, vars någonstans har du fotat dessa bilder ?

/ Magnus
 
Träna träna träna, inte för att jag är himla bra på att fota cross men efter ett tag vet man lite vart-hur-när man ska ta fotot på banan. Var inte rädd för att gå närmare & prova nya vinklar. Hitta favorit ställen där de kanske ge mer gas ut ur svängen, vart brukar bästa hoppen vara samt vart ligger ljuset bäst just då på dagen mm.
Just variation & det är inte alltid en lång tid betyder allt, får du en bild med snurr på hjulen så kan det skapa en actionbild i sig. Utr du har är den bästa tänk bara så det är träning som gäller! :)

Ta t,ex denna fotodag jag hade på lokala crossbana, lite olika vinklar & låg position kan ge trevliga bilder.
http://tlphoto.zenfolio.com/p344289465
 
Träna träna träna, inte för att jag är himla bra på att fota cross men efter ett tag vet man lite vart-hur-när man ska ta fotot på banan. Var inte rädd för att gå närmare & prova nya vinklar. Hitta favorit ställen där de kanske ge mer gas ut ur svängen, vart brukar bästa hoppen vara samt vart ligger ljuset bäst just då på dagen mm.
Just variation & det är inte alltid en lång tid betyder allt, får du en bild med snurr på hjulen så kan det skapa en actionbild i sig. Utr du har är den bästa tänk bara så det är träning som gäller! :)

Ta t,ex denna fotodag jag hade på lokala crossbana, lite olika vinklar & låg position kan ge trevliga bilder.
http://tlphoto.zenfolio.com/p344289465

Jag kunde inte se bilderna då det enda jag såg var en vattenstämpel...
 
Nog går det att titta på dem, tyvärr varit många som stulit bilderna tidigare.

Till TS: Klicka på slideshown & tryck på options & välj Show EXIF så ser du vilka tider jag använder.
 
Perfekt exempel på hur man inte bör göra med bilder. Det är helt ärligt bättre att inte lägga ut dom på internet överhuvudtaget än att förstöra med en sån där fruktansvärd vattenstämpel.
 
Perfekt exempel på hur man inte bör göra med bilder. Det är helt ärligt bättre att inte lägga ut dom på internet överhuvudtaget än att förstöra med en sån där fruktansvärd vattenstämpel.

Har du inget snällt att säga så kan du lika gärna inte säga något. Men du ger gärna bort bilder gratis antar jag?
 
Har du inget snällt att säga så kan du lika gärna inte säga något. Men du ger gärna bort bilder gratis antar jag?
Jag har ett riktigt jobb, så jag fotar inte för att tjäna pengar. Men skulle jag gjort det skulle jag hur som helst låtit bli att våldta bilderna på det där sättet, det är en sak som är säkert :)
 
Ja ja pojkar.Tony Landhall ochJoakim Ebermark

nu ska vi inte kasta skit på varandra utan förklara hur Roger Kanstrup
ska få till sina crossbilder.

Det är upp till var och en lägga en vattenstämpel eller inte på sina bilder. Det kan ni ta upp i ett annat forum.

Ps ni tar bra bilder båda två.

Mvh Lasse
 
skjut bilden i stället för att trycka av bilden..

Med det menar jag att du ska följa med föraren med kameran och trycka av när du har en bra bakgrund. Själv har jag nästan alltid kameran i läge P och iso på auto för att inte behöva tänka så mycket på kamera inställningar och dyligt fota i raw och fixa inställningar när du kommit hem istället. panorera ungefär som att skjuta lerduvor :) Konsentrera dig på en eller två förare i början tryck inte av bara för att fösök att få deras blick in i kameran. Många cross åkare gillar att få bild på sig själv. Glöm inte att ha en reflex väst på ifall du skulle behöva beträda banan eller behöva hjälpa någon som ramlat. Lycka till med bilderna . tips på en skit duktig cross fotograf är www.mxcarro.se
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar