Annons

Hur tar jag bäst bild av detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZicZax

Ny medlem
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med ett val av kamera eller objektiv! Jag har haft kompakt kamera innan men är ingen expert på foto. Inte ens en amatörfotograf kan man kalla mig. Hur som, jag ska ta foto på ett 30-tal Polo skjortor som ska vara uppsatta på en s.k. modell i plast.

Jag har köpt en ljusuppsättning med 2 framlampor och en backlampa (vad den nu ska vara till), men en vän sa att detta skulle räcka. Jag har köpt ett stativ kameran ska sitta på och nu är frågan. Jag har idag en Canon G9, men tror inte det räcker och funderar på en Canon EOS 500D eller en Nikon D5000.

Vilken av dessa har bäst standard lins för detta ändamål, eller det kanske inte räcker med standardlinsen?

Förutsättningarna är att ta ett skarpt bra foto att publicera på en webbsida med detaljer av Polo skjortorna. Fotot tass från ca 3 meters håll.

Många tack för svar!

Jag tycker du har lagt frågan i fel forum.

Jag har ingen större erfarenhet om produktfoto men jag tror inte svaret på frågan är Nikon eller Canon. Jag tror att för webbpublicering räcker din G9 gott.

Svaret på frågan är nog "kunskap". Att få till ljussättning, bakgrund osv och där finns det säkert någon som kan ge tips.

Helt klart fel forum. Men vi kan väl köra vidare här tills tråden blir flyttad.

Du skriver: "Jag har köpt en ljusuppsättning med 2 framlampor och en backlampa", vad är det som avses? Backlampa för mig är lampan som lyser bakåt när man backar med bilen ;) Är det blixtar eller B-ljus eller något annat du har köpt?

Ska bilderna bara publiceras på webben så känns det som hysteriskt overkill att köpa en DSLR. Canon G9 är väl dessutom en riktigt kompetent kompakt?

Jag håller altså med föregående skribent, det här är inte en fråga om vad du ska köpa, utan om rätt kunskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar