Annons

Hur tappar ni upp HC110?

Produkter
(logga in för att koppla)

monotux

Aktiv medlem
Jag upptäckte nyligen hur segt HC110 är i konsistens, särskilt i jämförelse med R09. Denna upptäckt hängde även ihop med en annan, nämligen att det är bökigare att mäta upp HC110 än det är att mäta upp R09, iaf om man använder samma teknik till båda. Teknik i detta fall är en vanlig graderad 5 ml-spruta, köpt på närmaste apotek.

Så hur gör ni?

Jag har funderat på att antingen försöka lägga labbarna på mindre glasflaskor, typ hostmedicinsflaskor, och använda munstycket sprutan kom med och därefter bara vända flaskan upp-och-ner. Problemet är att ingen verkar sälja denna typ av glasflaskor löst.

Utöver det funderar jag på att blanda upp lite stock solution enligt manualen (1 del hc110 till 3 delar vatten), men då försvinner ju lite av poängen med att köra hc110, nämligen att det är lättare att få kemin till rätt temperatur (det är ju bara att temperera vattnet så är det klart) och att den kräver mindre saker att diska.

Enklare än du tror...

Jag har använt HC110 mycket och tycker det är en fantastisk framkallare.
Mitt sätt är att jag har ett litet mätglas 25ml och där kan jag ta 16ml till 1/2L vatten.
Tricket är att efter att man mätt upp så sköljer man ur mätglaset med det vatten som slutligen blir framkallarens totala vätska. Dvs du sköljer inte ur mätglaset utan att ta tillvara på det. en fem ursköljningar räcker sen är det kvarvarande försumbart lite.

innan jag hade mätglaset hade jag en lite medicinkopp från apoteket och mätte till 15ml på 1/2L vatten 20grader skillnaden måste man proffsmäta för att kunna avgöra.
Idag har det så gott som ingen betydelse då den analoga tekniken är så undanträngd av den digitala trots att det än idag i vårt land finns fotografer som föredrar att arbeta med analog teknik än digital.

Slutligen och faktiskt viktigast

Allt arbete med denna framkallare är väldigt miljöfarlig både för dig själv och för vår gemensamma miljö.

Se därför till att allt som du använt sköljs ur ordentligt och att sköljvattnet inte hamnar i avloppet - allt ska till miljöstationen även det du sköljt ur med.

Jag har en kompis som arbetar som marinbiolog som förklarat hydrokinon komponenternas påverkan på alla levande organismer inklusive oss.

Men med detta i minnet så önskar jag dig lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar