Annons

Hur ta isär uv och polfilter som fastnat i varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag skruvade på mitt polfilter på uvfiltret, i tanken om att slippa behöva byta filter varje gång jag ville använda mig av polfiltret. Men nu har de fastnat i varandra.

Eftersom polfiltret har en roterande del händer det inte så mycket när jag skruvar...

Är det någon som har några tips eller kanske tom har råkat ut för samma klantighet? Det är två B+Wfilter så jag vill ogärna gå på med en polygrip...

Finns många tipstrådar om detta, leta där också.

Mitt tips är att du tar två bitar elsladd, gärna den platta varianten. Vira en sladd runt varje filter och dra åt olika håll. Det brukar funkar bra och skadar inte filtret.

/Arne

Senast ändrad:
målet är att få så många greppunkter på filtret som möjligt och att försöka att bara vrida istället för att trycka hårt med få greppunkter..

funkar för det mesta.. ett bra sätt att göra det på ar som sagt att ta en elkabel.. och hoppas på att den får fäste på polfiltret

För att undvika framtida missöden rekomenderar jag dig att skaffa B&W filter. De är gjorda med stum mässingsring vilket förhindrar att filtren nyper fast i varandra. Problemet är att man med tumme o pekfinger trycker ihop filtret som skall loss, dvs att de ändar som inte utsätts för tryck pressas ut mot gängorna och ju mer du tar i desto mer nyper det fast. Ett vanligt fenomen med billigare filter. Med B&W så kan du förmodligen göra precis så som du gjort nu utan att riskera att filtren fastna i varandra.

paul innergård skrev:
För att undvika framtida missöden rekomenderar jag dig att skaffa B&W filter. /.../ Med B&W så kan du förmodligen göra precis så som du gjort nu utan att riskera att filtren fastna i varandra.

Tycker det framgår med all tydlighet att det är just sådana filter Joel har. Ändå har problemet uppstått. Eller är det nån skillnad på B&W och B+W som jag inte känner till? Isåfall ursäktar jag mig.
/jer.

Jewster skrev:
Tycker det framgår med all tydlighet att det är just sådana filter Joel har. Ändå har problemet uppstått. Eller är det nån skillnad på B&W och B+W som jag inte känner till? Isåfall ursäktar jag mig.
/jer.
Nej du har helt rätt, slarvigt av mig. Missade helt enkelt den delen av texten. Inget vidare konstruktivt råd från min sida. Annars måste jag säga att han haft otur, för det brukar sällan krångla med just B&W:s filter.

Ibland räcker det med att lägga in filtren i kylskåpet eller kanske frysen. Då ändrar de storlek och lossnar då oftast (i alla fall när de fastnat på ett motljusskydd).

Tackar för alla svar!

Jag ska prova gå lös på filtren med ett par elkablar. Låter ni filtret sitta monterat på ett objektiv eller har ni haft det löst när ni drar med kablarna? Det förstnämnda känns enklast tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar