Annons

Hur ta bort effekten av linsöverstrålning?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har dummat mig då jag skulle ta en gruppbild vid ett släktevenemang och fått in solen i kameran som givit upphov till linsöverstrålning. Korkat, visst, men nu är det gjort. Effekten har blivit en gul blaffa i utkanten av bilden och en gradvis försämrad kontrat ut mot kanten. Den gula blaffan sitter där jag kan beskära bilden, men det vore trevligt att slippa och åtminstone tona ned den. Den försämrade kontrasten borde jag däremot fixa.

Jag är inte ute efter att göra bilden perfekt, men ändå möjlig att printa, rama in och sätta upp på väggen, utan att någon ryggar tillbak och undrar vem i hela friden som skapat den där förfärliga bilden!

Bilden är en vanlig (för er) trist uppställningsbild, inget att skryta med här...

Har ni några generella råd, eller en pekare till en instruktion? Jag använder GIMP, men kan nog översätta från något annat verktyg.

Per.

PS. Jag hittar bara en massa instruktioner om hur man skapar linsöverstrålning i efterhand!
 
Gör ettl lager med mer kontrast och lägg på en mask med gradient så blir övergången mjuk
 
Svårt att svara på utan att ha sett bilden, men om du kör Gimp... testat resynthesizer? Det är ett texturgenereringsverktyg som bland annat kan användas för att fylla en markering med en textur genererad från omgivande områden.

Jag är inte säker på att det ingår i grundinstallationen, men det kan i så fall hämtas från gimps plugin registry.
 
Jag borde ju berättat hur det gick!

Jo, det gick bra, men jag använde nog onödgt klumpiga metoder.

Den gula blaffan (ett par hundra pixlar i diameter) satt i ett lövverk, och den gick utmärkt att ta bort med kloningsverktyget! Det är ju väldigt tacksamt att fixa sådant i en sådan del av bilden, där det inte finns en enda rak övergång...

Den dåliga kontrasten tog jag bort genom att lägga ut några ellipser, fjädra 100 pixlar och dra upp konstrasten i den markerade ellipsen. Det ser bättre ut än jag förtjänar, med tanka på klumpigheten vid fotograferingstllfället...

Tack för alla tips!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.