Annons

Hur tåligt är mitt Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Efter att ha sökt på detta forum och på Sigmas hemsida hittar jag inget svar på min fråga så då ställer jag den här.

Jag fotar bilsportsport utomhus och har precis ägnat 2 dagar i spöregnet med kamera och objektiv, men hur länge håller grejorna? Jag bytte min Eos 20D mot en beggad Eos 1D mkII men jag vill inte riskera att kameran går sönder efter som jag saknar tätningar i objektivet om ni fårstår hur jag tänker. Hittentills är den enda försiktighetsåtgärden jag gör att inte byta objektiv innan allt är torrt vilket blir lite begränsande med Sigma 70-200/2,8. Skulle objektivet gå sönder hade det blivit billigare och sälja det hellt och byta till motsvarande Canon 70-200/2,8L innan, men om man kan anta att det kommer att hålla blir det billigare att fortsätta som jag gör för bildkvalitén är jag nöjd med.

"Skulle både objektiv och kamera går sönder ja då blir det ruin, dessutom tror jag mitt scenario är en av anledningarna till att folks som jag tycker det är ok att lägga ut mer pengar än man behöver eftersom det blir billigare än att förstöra ny kamera och objektiv där inga garantier och oftas inga försäkringar gäller".

Vad som blir billigast beror alltså på om kamera och objektiv håller eller ej och skulle jag välja att köpa nytt objektiv nu men inte ett "likadant" som jag har utan kommplettera med något mittimellan istället.

Finns det någon tätning alls på mitt Sigma EX, jag hittar i varje fall ingen som hellst information om det. Det är alltså helt opåverkat hittentills vad jag kan se på till utseende och i dess funktion.

kan inte svara på din fråga men lite andra saker att tänka på är att du kan få inte vatten/fukt i huset om objektivet inte är tätat, det är inte bara packningen mellan hus/objektiv utan det finns fler ställen det kan komma in i objektivet som focusring och zoomring.

skall du ha ett ef70-200/2,8 får du gå på IS versionen då den utan IS inte är tätad.

MVH Jan

Jag skulle föreslå ett regnskydd t ex plastpåse och gummisnodd och inte förlita mig på ev tätning i kamerahus och objektiv...
Det finns alltid nån glipa där det kan krypa in fukt.

Jag skulle tro att så länge det inte regnar direkt på kamera/objektiv så håller det som vanligt.

defiant skrev:
kan inte svara på din fråga men lite andra saker att tänka på är att du kan få inte vatten/fukt i huset om objektivet inte är tätat, det är inte bara packningen mellan hus/objektiv utan det finns fler ställen det kan komma in i objektivet som focusring och zoomring.

skall du ha ett ef70-200/2,8 får du gå på IS versionen då den utan IS inte är tätad.

MVH Jan

Problemet är att det regnar direkt på båda, därav min oro.

/Roger

Då är ett regnskydd en bättre investering än ett tätat objektiv.
Billigast är som sagt plastpåse/kasse och en gummsnodd. Du lägger plasten över kamera och lins och använder gummsnodden runt plasten och motljusskyddet. Då kan du lägga plasten över huvudet och täcka kamerahus och objektiv. Vill du ha snyggare och hållbarare regnskydd finns det en tråd i gör det själv forumet eller färdiga att köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar