Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker ett Compact flash-minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Behövde göra en återställning utav mitt minneskort idag och fick se att nästan hela min islandsresa från augusti i fjol var kvar, tillsammans med en hel drös bilder från sommaren 2010. Hälften utav minneskortet hade de bilder som jag tagit från mars/april. Minneskortet rymmer 16 GB och har använts flitigt med formatering efter varje tömning.
Min fråga är alltså då hur kameran väljer att skriva till minneskortet, för det känns inte som att det börjar i ena änden och fortsätter till slutet.

Det beror på vilken sorts CF-kort det är.

Vissa kort (de mer exklusiva) har intern logik för wear levelling, vilket gör att logiken _försöker_ se till så att alla minnesblock används lika ofta (eftersom ett flashminne inte klarar så fruktansvärt många tusen operationer). Dessa kort representerar en majoritet av dagens kort, och chansen är väldigt stor att man kan återfå förvånansvärt gammal data från dessa.

Dummare kort (Läs: ycket gamla) har inte denna logik, utan går blint på vad överordnad enhet säger till lagringsenheten. Dessa kort havererar betydligt snabbare eftersom de filområden som innehåller FAT-tabellen (Som är det filsystem som används av alla(?) kameror) snabbt slits ut.

Däremot har minneskortet INGET begrepp om vilket filsystem som används, alltså kan det INTE ha någon logik för att "skriva över den senaste filen först" (Detta skulle ju tillochmed vara en dummare design än att de 'dumma' korten som jag beskriver).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto