Annons

Hur synas för att finnas? satsa på nå ut med sitt fotande

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,

Mkt vanlig fråga detta kan jag tänka mig. Istället för leta upp en gammal tråd tänkte jag skapa en ny för mkt har nog hänt.

Jag har fotograferat en del nu mest på hobbynivå men funderar på att ev nå ut mer för att ha det mer som ett yrke inom kort.

Jag finns idag bara på fotosidan och undrar om någon har tips om hur man kan synas mer utåt? Finns det andra siter man bör vara aktiv på? Eller är det helt enekelt som med allt annat man måste känna massa människor? ;)

mvh Johan
 
Utan att veta var Du håller till i landet men kolla med lokala företag och liknadne om Du får göra lite utsmyckning/utställning i tex deras väntrum/affärslokaler som hos frisör, husläkare, bibblan eller kommunala inrättningar som ofta har en possitiv inställning att gynna lokala förmågor och gärna om det är gratis upplåter väggutrymmme.

Butiker kan också vilja ha lite vackert på väggarna och då gärna något som passar med deras inriktning, tex en butik med friluftsgrejor kan säkert vilja ha lite fina naturbilder på väggarna för att skapa stämning, så hitta ställen där Du och dem har nytta/glädje av bilderna.

Sedan när Du blivit etablerad hos dem kan du ev börja ta betalt för att låta dem få ha Dina bilder men i början är det bara att vara generös och bjuda på det som reklam.
 
Hej Johan!

Det är alltid bra att känna massa människor. Och du känner ju mig! Till exempel.

Du kan ju börja med att fundera på vilka kretsar det är du vill synas i. Jag har en föraning om att du kanske satsar åt modefoto-hållet och då är det ju bra att folk i den branschen vet vem man är.
Bra att få igång lite samarbete med exempelvis stylister, make up-artister och modeller. Utbildningar och "new faces" brukar alltid tycka om fotografer.

Sen måste jag väl säga att jag inte tycker att det är särskilt stor idé att lägga energi på fotosidan, i marknadsföringssyfte. Med risk för att kasta sten i glashus så är fotosidan bara en mycket liten del av världen. Hm...

Mitt bästa tips är att snoka upp en bra fotograf som du gillar och som sysslar med något som påminner om vad du vill göra. Hör av dig och försök stämma träff för att visa lite bilder, eller bara prata foto. Så kan du nu ta reda på hur just den fotografen bar sig åt. (Kanske behöver han eller hon en assistent? Beroende på vad du vill). Det är lite läskigt, men man blir förvånad över hur snälla och hjälpsamma de flesta är.

Kram!
 
Det är alltid bra att känna massa människor. Och du känner ju mig! Till exempel.

Du kan ju börja med att fundera på vilka kretsar det är du vill synas i. Jag har en föraning om att du kanske satsar åt modefoto-hållet och då är det ju bra att folk i den branschen vet vem man är.
Bra att få igång lite samarbete med exempelvis stylister, make up-artister och modeller. Utbildningar och "new faces" brukar alltid tycka om fotografer.

Sen måste jag väl säga att jag inte tycker att det är särskilt stor idé att lägga energi på fotosidan, i marknadsföringssyfte. Med risk för att kasta sten i glashus så är fotosidan bara en mycket liten del av världen. Hm...

Mitt bästa tips är att snoka upp en bra fotograf som du gillar och som sysslar med något som påminner om vad du vill göra. Hör av dig och försök stämma träff för att visa lite bilder, eller bara prata foto. Så kan du nu ta reda på hur just den fotografen bar sig åt. (Kanske behöver han eller hon en assistent? Beroende på vad du vill). Det är lite läskigt, men man blir förvånad över hur snälla och hjälpsamma de flesta är.

Kram!

:)

Tack..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.