Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur svagt är svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är van att fota med ganska avancerade systemkameror och hyfsat ljusstarka objektiv, så jag har hittills aldrig haft några problem med autofokus i svagt ljus.
När jag ny funderar på att köpa digitalkamera avskräcks jag av recensenters kommentarer om att till exempel Olympus 8080 och 7070 har svårt att fokusera "i svagt ljus" eller "i dålig belysning".

Jag skulle vilja veta vad som menas med "svagt ljus" i de här fallen. Har någon av er här på fotosidan erfarenhet av normal inomhusfotografering med till exempel 7070, och kan denna någon berätta om hur stor problemet egentligen är?
Det är ju svårt att veta huruvida det är fotografering av mormor vid granen på julafton eller försök att fånga partydjur på ett mörkt dansgolv som kamerarecensenterna refererar till när de skriver om svagt ljus.

Om helt vanlig inomhusfotografering funkar, skulle jag nog bli nöjd med min kamera. ...fast det beror ju förstås på vad jag menar med "vanlig inomhusfotografering. :) ...och så kan diskussionen pågå i evighet...

/Fredrik
 
Sitter du på en vanlig resturang bör det nog benämnas som svagt-ljus då det oftast är mycket levande ljus och inte så mycket direkta lampor. I ett bra upplust vardagsrum är det oftast inget problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.