Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stort glapp i objektivet är OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har en Tamron 24-70/2,8 som är 1,5 år gammal.

Upptäckte idag, (vet inte om det funnit där tidigare) ett glapp i optiken.

Denna optik fungerar så att när man zoomar in med den så åker en del av optiken framåt och gör linsen ca 5 cm längre. (så som det ju är på de flesta zoomar)

Om man tar tag runt den delen som sticker ut så kan man tydligt känna ett glapp, fram och tillbaka, höger vänster, upp och ned. Däremot inte in och ut.

Om jag håller i kamerahuset och skakar kameran så kan jag också höra att det glappar.
Det är svårt att exakt säga hur stort glappet är när man inte kan mäta upp det men om jag gissar så är det kanske 1 mm, dvs 0,5 mm åt varje håll räknat från mittpunkten då.

Någon som har exakt samma optik och kan skaka och känna lite på sin för att se om ni har samma?

Att det finns ett visst glapp i en optik är ju ofrånkomligt annars skulle det ju inte gå att zooma men frågan är ur mycket som är normalt?

Tamron har ju 5 års garanti på sin optik men det gäller tyvärr bara första ägaren och det är inte jag.

Behöver jag lägga upp någon bild eller fattar ni ändå?

Bara det inte är glappt så att det flyttas precis i exponeringen, jag köpte ett Petri som skulle vara så skarpt, men inte var det så. Men det var glappt i diverse skruvar och efter att jag hade dragit åt alla dessa blev den stum och fin :) Skillnad på skärpa också, för när det var glappt flyttade sig linserna precis då bländare öppnades, det blev som ljusa skuggor på allt som hade kraftiga konturer.

Återkopplar

Gör en egen återkoppling på min fråga.

Jag ringde till Tamrons serviceverkstad i Sverige.
Fick besked att ett visst glapp är normalt samt att det ökar något i vidvinkelläge. (stämmer)

Vad som avgör om optiken behöver justeras är om det påverkar bildkvaliten, så länge det inte gör det så är det bara att fortsätta använda objektivet. Att lämna in för åtgärd kostar ca 2.000 kr

Jag har inte märkt någon påverkan på bilderna så jag kör på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar