Annons

Hur stora RAW filer kan man öppna????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
i CS3??

Jag får RAW filer på 30 MB & de går INTE att öppna. Måste jag uppgradera? Är ju egentligen verkligen på tiden, men inte just nu.
Hur kan jag göra om jag skulle vilja ändra på tex ljus mm på min RAW bild? Någon som vet?

i CS3??

Jag får RAW filer på 30 MB & de går INTE att öppna. Måste jag uppgradera? Är ju egentligen verkligen på tiden, men inte just nu.
Hur kan jag göra om jag skulle vilja ändra på tex ljus mm på min RAW bild? Någon som vet?

Vilken kamera har du? Det bör ha följt med någon form av RAW-hanterare när du köpte kameran.

Stöder CS3 din kamera eller är den för ny? Kan du isåfall uppgradera Camera Raw programmet/pluginen?

Stöder CS3 din kamera eller är den för ny? Kan du isåfall uppgradera Camera Raw programmet/pluginen?

Det går inte att uppdatera Camera Raw till de nyare versionerna om man har en så gammal version som CS3 av Photoshop.

Om man inte vill uppdatera Photoshop är den medföljande RAW-programvaran det enklaste alternativet. Man kan även använda DNG-converter för att få DNG-filer som kan hanteras i tidigare versioner av Camera Raw.

Jag har 5D II.....

Jag kan öppna RAW filerna med ZoomBrowser men jag får inte till det med att ändra tex ljus i bilden.....

.....

Nu läste jag att mitt photoshop är Camera RAW 4,0, men min kamera kräver 5,2. Går det inte att få 5,2 på CS3?

Ja ska jag vara rakt på sak, så verkar det helt enkelt gå åt pipsvängen!
MEN, sen tycker jag så ofta att någonstans finns det ändå en plugin eller nåt annat program som faktiskt gör att det helt plötsligt funkar. Blir inte klok på datorer ibland.....

Ibland är jag lite "elak" och tvingar folk att tänka lite själva... så vad säger du om Magnus inlägg #5 då?

Du kanske kan gå runt det genom att konvertera dina Raw bilder till DNG formatet som är adobes svar på standardiserad rawfil. Cs3 kanske stödjer DNG, värt att kolla upp. DNG konverter finns att ladda ner. Googla det så får du länken.

Edit: glömde skriva att DNG inte stöds av Canons program så då kan du inte längre öppna filerna i zoombrowser eller DPP.

/Stefan R. Nilsson

Alternativ

Ladda ned Adobe DNG Converter.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5389
Konvertera dina CR2-filer (RAW) i det programmet. Därefter så kan du öppna det i CS3 direkt eller gå via Bridge.
Ett annat alternativ är att använda dig av Canons Digital Photo Proffesional som också följer med kameran. Gör de grundjusteringar du vill med RAW-filen. Spara den som en tiff och öppna den filen i CS3.
Ett tredje alternativ är att köpa Lightroom 4. Göra de justeringar som behövs där och högerklicka och välja öppna i CS3 för de justeringar som behövs göras i Photoshop.
Lycka till!

Du har redan ett bra program

Ja ska jag vara rakt på sak, så verkar det helt enkelt gå åt pipsvängen!
MEN, sen tycker jag så ofta att någonstans finns det ändå en plugin eller nåt annat program som faktiskt gör att det helt plötsligt funkar. Blir inte klok på datorer ibland.....

På din skiva som du fick med kameran ligger Canons egna raw-program DPP! Här kan du justera mycket (skärpa, exponering, konrast, lågdagrar/högdagrar, färgbalans, färgmättnad, korrigering för optikfel som kromatisk abberation mm + ganska mycket mer) och det du inte kan justera här justerar du genom att med en enkel knapptryckning föra över bilden till ditt Photoshop! Bilden förs då över som en 16 bitars tiff som går att behandla i Photoshop (oavsett version). Dessutom följer kamerainställningarna med in i DPP som en grundinställning när du öppnar bilden.

Nu kanske jag slänger in ett vedträ på brasan. Men Emma, själv konverterar jag alla mina raw-filer till DNG. Utav en massa skäl som jag inte tar upp här. Bildmässigt har jag aldrig någonsin kunnat hitta några avgörande skillnader på min original-raw-fil och DNG. Canon har sina CR2, Nikon sina NEF och NRW, och Leica har....DNG.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto