Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stora filer ska man skicka???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Om kunden köpt digitala filer, hur stora filer skickar ni då? 2MB eller 7MB i 240 dpi eller mer??
Jag har skrivit att de ska kunna framkalla ca 20x30...
Är ni schyssta & skickar större eller kör ni precis på det ni utlovar?

Är det inte pixelstorleken som är det viktiga och inte MB?
Som jag har fattat det så är det bildstorleken som är det viktiga mina är 7360x4912

PPI är bara en siffra, läste du inte Roberts artikel? erro.se/artiklar/Bildstorlek
Saxat från Crimson.se:

En mycket bra tumregel som du kan använda är att titta på bildens storlek i pixeldimensionen. ...
Dela pixlarna med 100 och du får en storlek i centimeter som du kan göra din bild med absolut högsta kvalité.

LasseGurras bild blir således kanon även utskriven 70x50cm.
20x30 kräver då 2000x3000px.

MB säger bara filstorlek vilket beror på hur mycket information bilden kräver och inte hur stor den är.
En bild på en himmel kan tex vid en storlek ta 1MB medans en bild på en gräsmatta kan ta 3MB, trots att de har samma bildstorlek i pixlar!

Skicka ca2000x3000 och vill de skriva ut större så kan de faktiskt göra det. En bild måste inte ha mer pixlar när man skriver ut den större, säg att kunden tar bilden och skriver ut den 40x60cm. Visst det blir lite suddigare på samma betraktningsavstånd som 20x30bilden, men oftast betraktar man inte dem på samma avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar